Groentesoep en pizza - Reisverslag uit Château-Renault, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu Groentesoep en pizza - Reisverslag uit Château-Renault, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

Groentesoep en pizza

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

25 September 2017 | Frankrijk, Château-Renault


Chartres hebben we samen bekeken. De kathedraal is prachtig maar het was er erg druk met allerlei groepen met koptelefoon op en een gids die iets in de microfoon op zijn of haar borst riep.
Er was weinig respect en ingetogenheid meer in de kerk zelf. Althans zo voelde het voor ons.
Ook de st Pierre nog even ingelopen. dat is helemaal ontluisterend. Die wordt niet onderhouden en het gras groeit binnen en overal vocht en afbrokkelend pleisterwerk.

Na een heerlijke dag samen word ik toch weer wat onrustig. De tocht moet verder..... het worden nog een paar mooie fietsdagen vlgs de voorspellingen.
Zondag, te laat dat wel, weer op de fiets gestapt. Het is warm en de zon schijnt ongenadig op mijn hoofd. Heel Frankrijk recreëert, wandelen, fietsen en ook weer jagen, als je dat recreatie noemt. Ergens zie ik een stuk karton waarop staat dat ze jagen op wilde zwijnen.
De tocht voert verder door kale akkers en ook akkers waar voor de 2 e keer wat ingezaaid is.
Het fietst allemaal vlot en in Bonneval denk ik eens een plat de jour of pizza te gaan nemen. Alle plekken bij restaurant gereserveerd helaas. Dan maar weer brood met kaas en oploskoffie.
Ik heb al dagen visioenen van pizza en groentesoep. Met dikke vermicelli en echte ballen. Waar die soep vandaan komt weet ik niet. Misschien wel trek in zoutige dingen.
Bij Chateaudun besluit ik dat ik er wel klaar mee ben voor de dag. De camping is prima en ik heb een mooi plekje aan de rivier. Er staat een mooi kasteel op de rotsen en overal zie je hier ook de grotwoningen zoals ze ook in zuid Limburg zijn in de mergel. Op zondag zit de vvv dicht en kasteel helaas ook.
's Avonds de pizza gescoord, en eigenlijk viel het wat tegen. Dan toch maar die groentesoep nog eens zoeken.
Vanochtend vroeg uit bed. Er stonden 80 km op het programma. Maar het is gewoon donker om 7 uur.
Was niet koud dus even voor de tent mijmeren achter een kopje koffie uit het espresso potje. Wat ben ik een bevoorrecht mens dat ik dit mag en kan doen. Dat mijn lijf mij niet in de steek laat en dat ik nu de gelukkigste vrouw op aarde ben.
Jaap en ik hebben een wat andere kijk op missen. Wat is missen? Ik mis hem soms omdat ik deze mooie momenten graag zou willen delen. Het is niet te vatten in woorden en foto's.
De momenten van zwoegen, als het tegenzit oid die hoef ik niet zo te delen. Even tegen iemand aan mopperen is heerlijk natuurlijk maar uiteindelijk kan ik het ook zelf.
Zoals vandaag toen na 80 km bleek dat de pelgrimsgite gesloten was. De camping was al dicht, dat had ik al gelezen op internet. Zit nu in een stom hotel op een pleintje in Chateau Renault. Niks te beleven hier en het hotel is zijn geld niet waard. Maar ik zit warm en droog en de was hangt.
Vandaag niet zo'n warme dag, bewolkt zelfs en na enkele kleine puistjes in de eerste 8 km werd het daarna fietsen over 's Herenwegen. Een prachtige liefelijke route langs Le Loir. Dat is dus een andere rivier dan La Loire. Mooie dorpjes en kleine weggetjes. De herfst zit echt in de lucht. De eikels vallen om mij heen en het ruikt naar herfst. Ook staan er stokoude kerken en huizen. In Freteval staat een kerk uit 1096, mooi onderhouden en ondanks zijn Romaanse uiterlijk toch prachtig ingericht.
Het hoogtepunt vandaag was wel de stad Vendôme. De toegang is al mooi, over een mooie brug versierd met bloemen en veel oude kerken en huizen. In zo'n stad zou je dus moeten overnachten ipv in deze saaie plaats.
Morgen gaat de tocht weer verder, op weg naar Tours. Het weer is nog steeds goed op een uurtje miezer regen van vanochtend na. En dan is zo'n regenpak toch niet echt wat. Het regende net teveel om zonder pak te fietsen, maar door de temperatuur wordt je binnenin het pak natter dan er buiten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 43912

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: