kadootjes. - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu kadootjes. - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

kadootjes.

Blijf op de hoogte en volg Anja

04 Mei 2015 | Frankrijk, La Souterraine

Gisteren geen wifi dus zojuist alle berichtjes en appjes gelezen. Doet me goed.
zondag van Chateaumeillant naar Cluis gefietst. laat vertrokken omdat ik gewacht heb tot de regen voorbij zou gaan.
Pap in de benen, wind tegen en geen glad asfalt. Alle ingrediënten om er zwaar de smoor in te krijgen. Route was mooi langs oude dorpen en kerken en kastelen. Nog steeds weinig leven in Frankrijk. terrassen dicht in La Chatre niets te doen. deze stad heeft iets met George Sand. ik ben een literatuur barbaar maar ik geloof dat ze erg beroemd is en iets met Chopin had. er zijn hele routes uitgestippeld met haar leven en werken erin.
bij Neuvy St Sepulchre ben ik een bijzondere kerk gaan bekijken. stamt uit 11e eeuw en is gebouwd over een Romaanse kerk heen. in de tijd van de kruistochten hebben pelgrims naar voorbeeld van de Heilige grafkerk in Jeruzalem deze nagebouwd.
Een raar staaltje architectuur, iets voor Frank, met 11 onderpilaren en daarboven 14. Je moet er echt een tijdje naar kijken.
Daar liep ik Alexander tegen het lijf, die vertelde naar de pelgrimsherberg in Cluis te gaan. Ik vond dat ik wel weer genoeg alleen was geweest dus ben daar ook naar toe gefietst. wat is nu 8 km.....maar wel met regen en wind en heuvel op.
op de herberg hing een briefje en de sleutel lag onder de steen. en dat voor 8 euro.
Vandaag wilde ik er eens vaart in zetten. om half 9 op de fiets, lekker fiets weer. Maar ondanks het positieve gevoel zit ik op amper 13 km per uur. Het stijgt steeds een beetje en in het boekje wordt amper over klimmen gesproken.
In Crozant liep ik een Frans meisje tegen het lijf. Samen de kerk bekeken. Koffie uit mijn zakjes en thermoskan, zij had de koekjes.
Bij het afscheid gaf ik haar de klapmok die ze zo leuk vond. wat moet ik ook met 2? Kreeg ik van haar een bedeltje met Maria. en die klingelt nu vrolijk in het zakje met Christoffel. wat kan je je slechte humeur dan snel vergeten!
vanwege slecht weer op komst ben ik in La Souterraine blijven steken in een prachtige B eb B maar voor pelgrims weer bodem prijzen.
Engelsen die hier nu 10 jaar wonen. Google maar eens op Maison numero neuf. Diner en ontbijt zit er bij in.benieuwd of het een Frans of Engels ontbijt is.
Wilde naar Benevent l Abbye maar dat was nog 2 uur fietsen en dan had ik geen tijd om dit stadje te bekijken. is de moeite waard.
weer zo'n oude mooie kerk van 1000 jaar oud. met in de toren een witte steen op het zuid westen gericht om de pelgrims de weg naar St Jacques te wijzen.
ik maak maar geen planning meer voor de komende dagen.....haal ik toch niet.
Gerdi ik heb een stoeltje, maar nog maar 1x gebruikt. ik denk dat ik in Oloron st Marie de voor tassen,tent, en stoel terug stuur. scheelt 5 kilo om me te slepen. en ik heb gemerkt dat ik de herbergen veel leuker vind om te vertoeven. in mijn eentje maak ik dan sneller contact met mede pelgrims.
Inmiddels barst hier een storm los, hoop dat ik morgen verder kan.
Tot later.
Groet uit een stormachtig Frankrijk.Anja

  • 04 Mei 2015 - 20:42

    Adi:

    Anja, wat zie je toch veel moois onderweg. Dat weegt hopelijk op tegen de kou, regen en moeite. Fijn dat je steeds (hopelijk vaker) mede reisgenoten treft. Waardevol!
    Lieve groet, Adi

  • 04 Mei 2015 - 21:05

    Aukje Hekman:

    Hoi Anja , klinkt best pittig zo'n tocht, maar wat mooi wat ik zie qua foto's! Hopelijk komt het mooie weer gauw! Trouwe leesfan Aukje

  • 04 Mei 2015 - 22:00

    Annemarie En Nico:

    Wij zitten nu van ruim een week jouw reisverhalen te lezen. Meid wat ben je al ver!!!
    Mooi om dit zo met jou te beleven, je beschrijft de verhalen met zoveel detail.
    Je ziet het als het ware zo voor je. Wat een avontuur.........en wat een respect hebben we voor je.
    Dikke knuffel Nico en Annemarie

  • 04 Mei 2015 - 22:46

    Leontine:

    Ha Anja. Wat ga je goed. Wat een prachtige kerken. Ik zou je tent nog effe houden hoor. Het weer wordt vanzelf beter en dan gaan er vast meer mensen kamperen.
    Hier wordt het morgen ook stormachtig met het bevrijdingsfestival. Toch hebben we er heel veel zin in. Stijn mag immers meespelen. Hoe dan ook een prachtige dag. Als het nou tussen elf en twaalf hard regent kun je kijken via de lifestream.
    Af en toe vertel ik aan anderen die jou niet kennen over jouw avonturen en wat je meemaakt en hoe knap en dapper ik het van je vindt.
    liefs
    Leontine

  • 05 Mei 2015 - 15:29

    Alice Kouwen:

    Hey Anja, jij maakt wat mee....
    Dat gevoel van pap in de benen herken ik maar al te goed....:(
    Ik vind dat ik niet erg opschiet en het valt me erg tegen van mezelf, dat ik soms de berg op moet lopen.
    Dat doe jij véél beter. Knap van je!!!
    Wat heb jij al een leuke ontmoetingen gehad en wat een mooie kadootjes.
    Ja, dan is al het leed weer geleden hè!

    Buon Camino verder!
    Liefs, Alice.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 43919

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: