Spektakel - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu Spektakel - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

Spektakel

Blijf op de hoogte en volg Anja

15 Mei 2015 | Frankrijk, Lourdes

Lourdes is een ware Kermis. Voor 3 euro kan je een muntje met Bernadette of de paus uit een automaat trekken. water wordt gevuld in grote tanks. Mensen staan in de rij voor een heilig bad. Er zijn meerdere rijen.Voor mannen, vrouwen, kinderen en zieken. Je kan er mega kaaren kopen. Vlgs mij zijn ze niet te tillen.
Je kan een foto laten maken net als in het pretpark en overal zijn winkels vol prullaria. Er zijn in meerdere kerken meerdere diensten in meerdere talen. Ik zat natuurlijk weer in de verkeerde...
Mensen lopen met vlaggen om of hebben 1 in hun hand. Ik was hier eerder geweest maar wist niet meer dat het zo'n poppenkast was.
waar ik meer van onder de indruk was, was de enorme hoeveelheid politie en militairen die er op de been was.
Na wat rondvragen kwam ik er achter dat dit het jaarlijks Internationale militair pelgrims festijn is.
Duizenden liepen er rond in hun paasbeste pak, maar ook gewoon Jan soldaat. heb een aantal gevraagd waar ze vandaag kwamen. De Letten spraken het beste Engels.
van over de hele wereld, van Canada tot Ooste n rijk en van de Centraal Afrikaanse Republiek tot Madagascar en Noorwegen.
Hoe weet ik dit?
Wel, ineens verdwenen allemaal mensen in tunnels. inclusief de militairen en alle muziek korpsen en familieleden. Daar mocht ik natuurlijk niet achter aan zelfs niet toen ik mijn pelgrimspas liet zien. Er blijkt een hele grote ondergrondse kerk te zijn waar 20 000 mensen in passen.
Na lang zoeken toch een ingang gevonden zodat ik vanaf een boven ring er zicht op had.
ik kan het nog het best omschrijven als een mix van de opening van de olympische spelen het eurovisie songfestival en de EO jongeren dag.
Duizenden mensen met vlaggen en alle deelnemende landen werden voorgesteld. De Spanjaarden juichten harder dan de Italianen, dus de Polen vonden dat zij daar wel over heen konden.
Tijdens het binnen dragen van de vlaggen speelde het orkest marsmuziek als reisjes langs de rijn. Maar ook hapiness etc. Ole Ole klonk er maar er werd ook mee gezongen met een modern religieus lied.
Dat ik daar nu toch zo midden in val is wel heel bijzonder. Ik vroeg aan een jongen met een hele mooie hoed wat er nu precies gebeurde. Hij vertelde dat het de opening was van dit feest.
Een meisje bracht een brief op een rood kussen binnen die was van de paus.
En de ceremonie werd natuurlijk wel geopend door de Zwitserse Garde met de vlag van het Vaticaan.
Zo kan je 2 dagen achter elkaar verbijsterd zijn....
Morgen op naar Oloron-Sainte Marie. En dan eens kijken of ik daarna die berg kan bedwingen.

  • 15 Mei 2015 - 20:24

    Maarten:

    Ha Anja,
    Het blijft boeiend je belevenissen te lezen. Laat je niet door dipjes (of misschien wel dippen) van de wijs brengen. Je bent hartstikke goed bezig en zit al zuidelijker in Frankrijk dan ik ooit met de auto ben geweest. Probeer te blijven genieten. Deze reis en alles wat je meemaakt neemt niemand je af, nu niet en later ook niet.
    Bon voyage!
    Maarten

  • 15 Mei 2015 - 20:29

    Fam. Van Dijken Vanuit Sittard:

    Hoi Anja, zo te lezen ben je naar een dagje bezinning weer vol goede moed.
    Op naar Spanje. Viva la Spanje.
    Gr. Vanuit Limburg Auke, Heinze, Tineke en Albert.
    PS ik heb wel enig idee hoe jij je voelt als je helemaal verregend bent en dat het even tegen zit. De kop er veur heur.

  • 15 Mei 2015 - 20:48

    Gea:

    Dag lieve zus,

    Gelukkig dat je nu zo'n speciale dag meemaakt zodat je die klojo van gisteren en dat ellendige gevoel achter je kan laten.
    Lourdes is dus wel iets anders dan je ervaring in de kerk waar je de Messiah meezong.
    En straks dus die Pyreneen,is vast prachtig.Succes.
    Krista had het de laatste dagen erg warm in Madrid, meer dan 35 graden dus vandaag naar de kust. Inmiddels weer een stuk kouder.
    liefs Gea

  • 16 Mei 2015 - 17:27

    Mieke Hendriks:

    Dag dappere zus,
    We hebben de kl.kindertjes uitgezwaaid en nu eens kijken hoe het jou vergaat. Wat een dropl.. die Wim, bah. Goed dat je toch doorzet. Ik vind je beschrijving van de tocht heel duidelijk, ik zie alles door jouw ogen. nooit geweten dat koolzaad stinkt.
    Lourdes is inderdaad kermis enz.
    F en ik hebben zelfs meegelopen in een processie en Ave Maria meegezongen(je past je gewoon aan)
    We hopen dat jij je wat beter voelt inmiddels, je kunt het dat heb je al laten zien.
    Ga van de centjes maar lekker in een hotelletje of uit eten,af en toe moet jij je zelf verwennen want momenteel kan niemand anders dat. Hou vol!!!!!
    Veel moed en fietsplezier.
    Kus van Folke en Mieke

  • 16 Mei 2015 - 19:03

    Raymond En Wil Nagelmaeker:

    Ha Anja,
    Heel leuk dat je reageerde op mijn blog. Nu kan ik natuurlijk niet achterblijven. Voor de nieuwsgierigen: raymondenwil.waarbenjij.nu Maar alle gekheid op een stokje. Jammer dat je door nuchtere kijk op zaken niet de devotie kunt zien, die ik (maar ik ben natuurlijk katho....)
    wel zag. Maar ieder heeft recht op zijn mening, dus ik zal jou en je familie (net zo duidelijk als jou) daar niet verder mee lastig vallen.

    Wel vind ik het heel leuk, dat je die vervelende ervaring met die dr.... (Zie reactie van je zus, oeps ik kan het niet laten) achter je hebt gelaten.

    Morgen dus naar Oloron Ste Marie. Ga je nu toch die passage van ons indertijd nemen.
    Ik wens je een goede overtocht. Wij hadden daar een hele leuke ervaring destijds. En jaca heeft een hele leuke camping. Vraag dat maar aan Jan.

    Nog steeds courage en een bon camino.
    Raymond

  • 16 Mei 2015 - 22:42

    Geertje:

    Anja, net weer terug van ons korte reisje naar de Alpes"Huez, donderdag de berg opgelopen, met prachtig weer, de volgende dag heeft het de hele dag gesneeuwd en was het koud, wat een contrast ! we hebben helaas niet het Halleluja gezongen, ik had n.l. geen stem, en we kwamen niet gelijk met Raymond aan die op de fiets de berg beklom. Gisteren hadden Marlies en ik een reactie naar jou al geschreven maar door een verkeerde beweging was alle tekst weg en lag het internet eruit, dus die is niet verstuurd. We wilden je een hart onder de riem steken na je rot ervaring en heimwee gevoel! En nu maar Lourdes meemaken en straks weer verder, deze reis van jou met hoogte en dieptepunten, de reis van je leven op dit moment, weet dat er veel mensen met je meeleven en reizen, en ik ben daar 1 van,

    groet, geertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 43915

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: