Hola hola - Reisverslag uit Jaca, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu Hola hola - Reisverslag uit Jaca, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

Hola hola

Blijf op de hoogte en volg Anja

18 Mei 2015 | Spanje, Jaca

Buikpijn voor die pas..... maar ging prima. in veel minder tijd dan ik dacht. Eerste 400 hoogte meters geen enkel probleem. Daarna geen tandjes meer over. Bij 1400 hoogte meters borden bestudeerd over de speciale geologie hier. Je hebt hier hele rode rotsen. Heeft te maken met de eruptie en erosie. Het precieze was wat lastig te begrijpen. Misschien kan iemand eens googelen. Ook een speciale top/ berg wordt genoemd. Tussen Urdos en De pas de Somport.
Laatste 150 hoogte meters had ik duidelijk last van de hoogte. Herkenbaar voor mij. Beetje hoofdpijn. Dus drinken en af en toe even lopen. Of je je borst kas niet kan uitzetten.
Om half 1 was ik boven. de bergen blijven geweldig mooi.
Daarna suizend naar beneden naar Jaca. Gaca zeggen ze hier. En op een terras mijn eerste woordjes Spaans geleerd.
Tresja ik spreek minimaal Frans maar red me er mee.
En voor Marjan...ik eet iedere dag minstens een halve reep chocola. Puur met gemalen koffie bonen of cacao bonen.
nu maar hopen dat ze die hier ook hebben.
Zit in een Albergue peregrino. veel bedden op een zaal benieuwd of ik een oog dicht doe. Geen Nederlanders gespot.
Morgen staat er weer een serieuze prestatie op het programma. 3 flinke klimmen om een drukke weg te ontwijken. Afhankelijk van het weer ga ik dat wel of niet doen. Er is regen op komst.en je kan hier niet 2 nachten blijven.
Net nog even gecheckt. Je moet een dokters verklaring hebben wil je 2 dagen blijven. Ziet er maar 1 dag slecht uit. En dat is jammer want ik laat een rondje schieten met 3 kloosters. Gaat heuvel op en af en in de regen is dat niets. Maar wie weet trekt het weer wat bij.

  • 18 Mei 2015 - 20:12

    Auke:

    Hoi Anja,

    Na wat hoogtepunten en tegenslagen ben je al in Spanje! Dat is al een flinke prestatie. Je zult vermoedelijk wel je hoogste col per fiets (mooie foto) nu hebben bedwongen dus petje af.
    Ik las in een eerder verhaal dat je wat last van verzuurde benen hebt als je aan een nieuwe klim begint. Benen warm houden helpt, maar blijven rondtrappen in een afdaling helpt ook, omdat het melkzuur wat sneller weg is.
    Succes met het voortzetten van de reis en geniet ervan. Wees wel voorzichtig op natte wegen in Spanje. Het asfalt is meestal wat gladder dan in Nederland.

    Groet, Auke

  • 18 Mei 2015 - 21:17

    Ok Ran:

    Beste Anja,
    Wat een verhalen, wat een wisselingen die voorbij gaan in landschap als in je stemmingen als het weer. Pelgrimeren... een vak apart niet waar! En jij ondervindt het allemaal, knap werk hoor!
    Valt me op dat je regelmatig foto's van kerkjes maakt, mooie ijkpunten voor rust, stilte en spiritualiteit.
    En nu ben je in Viva la Spanja waar heerlijke sinaasappels zijn die veel sap geven mmm....
    Wat hebben we toch sportieve mensen in ons wandelgroeppie. Jij in Spanje en Raymond in Frankrijk aan het fietsen. Een ander clubje, waaronder ik, hebben de Alpe d'Huez bewandeld met Hemelvaart.
    Maar jij spant de kroon met jou fietstocht!
    Wat ik zelf een mooi Taizé lied vind in een dip is Ubi Charitas et amor, ubi charitas deus ibi est, en dan van laag tot hoog zingen....
    Anja, zet 'm op en het gaat je lukken!

    Hartelijke groet, Ok Ran



  • 18 Mei 2015 - 21:19

    Gerdi:

    Hola,heb even Google geraadpleegd om te kijken of ik dit ook kan.
    Er zijn zelfs ansichtkaarten van het Massif d,Aspe zoals ik heb ontdekt.
    Hoop dat ik de naam goed geschreven heb want merk dat als ik het lees en even later wil neerzetten het alweer vergeten ben,ouderdom?
    Gisteren van Bertha geleerd het kaartje wat bij je verhaal zit te vergroten door erop te klikken en ja hoor nu heb ik je hele route in een keer kunnen bekijken.
    Wij hebben al eens gekampeerd in Jaca en zijn er twee maal doorgekomen,prachtig die afdaling daar.
    Het gebied had iets van een filmlandschap!
    Inmiddels alles klaar voor onze fietstocht,heb twee fietstassen van 4.5 kg vanwege de warme truien en extra jas omdat het nog zo koud is!
    Morgen ook hier heel veel regen maar daarna hopelijk beter maar het trekt naar het oosten net als wij.
    Woensdagochtend starten we,dus alvast een hele dikke kus van Pieter en mij.

  • 19 Mei 2015 - 11:25

    Karen:

    Hola! Van mij geen goede fietstips, ik heb alleen bewondering voor je prestatie!
    Je bent nu wel al heerlijk in het land van de tapas, pinchos en sangria. Daar weet ik dan weer meer van;) Misschien niet teveel sangria voor het fietsen. Veel plezier nog en geniet van het zonnetje, hier is het vooral heel koud!

  • 19 Mei 2015 - 11:46

    Folke:

    Hola Anja,
    Ongelooflijk dat je nu al in de Pyreneeën bent. Op de kaart is het een enorme afstand van Nederland. Op de fiets zal het nog wel veel verder zijn...
    Hopelijk heb je adieu kunnen zeggen tegen je dips en teleurstellingen in Frankrijk en gaat het je vanaf nu wat meer voor de wind. En minder regen zou ook niet gek zijn.
    Geniet maar van je tocht door de magische Pyreneeën. Een schitterend gebied is het. En je kan er ook lekker eten voor weinig geld. Specialiteiten: lamsbout en konijn. Opgepast: vetarm kennen de Spanjaarden niet!
    Ga je nu verder naar Pamplona of volg je een andere route?
    Niet te hard fietsen, anders ben je voor je het weet in Santiago!
    Dikke zoen van Folke en Mieke

  • 19 Mei 2015 - 15:00

    Thea En André :

    Vol bewondering voor je prestatie en wat een schrijftalent.
    Wensen je moed en volharding tot het einddoel
    Hartelijke Soap-groet
    Thea en André

  • 19 Mei 2015 - 18:49

    Raymond En Wil Nagelmaeker:

    Ha Anja,
    Mooi dat je nu in Spanje bent aangekomen. Ik hoop dat je er veel mooi weer zult tegenkomen. Ik wens je nogmaals een bon camino.
    Je wordt nog een echte klimgeit als ik je verhaal zo lees. Alberto Contador is er niets bij.
    Groeten van je koor en fietsmaat.
    Raymond

  • 19 Mei 2015 - 20:53

    Bertha:

    Lieve zus,

    Wat heb je toch een doorzettingsvermogen en dat je inmiddels al in Spanje zit.
    Zo te lezen gaat het weer een stuk beter met jou.
    Gelukkig ben je de teleurstelling weer te boven en een flinke huilbui kan ook geen kwaad.
    Wim en ik zijn zelf nog nooit in Spanje geweest, maar ik kijk op de kaart waar je bent.
    Nog twee nachtjes op de camping en dan gaan we weer huis.
    Het was vandaag erg koud en het waaide behoorlijk.
    We hebben niet echt mooi weer gehad, maar we vervelen ons beslist niet.
    Wat was het gezellig dat Arnaud, Tresja en de kids er waren.
    Veel plezier en geniet er van.

    Liefs Wim en Bertha

  • 19 Mei 2015 - 21:12

    Berthe Van Boven:

    Dag Anja,
    vandaag eens alle verhalen doorgelezen. Wat een enorm avontuur zeg. Je ziet gigantisch veel, maar het is soms wel flink doorbijten begrijp ik. Ik wens je heel veel succes op je verdere reis. Hartelijke groet uit Elburg.

  • 19 Mei 2015 - 21:13

    Pieter:

    Mooie verslagen Anja. Lees met Gerdi mee. Dus ben volledig op de hoogte. Je zit in een prachtige omgeving zijn we ook eens geweest in een ver verleden. Wij kampeerden wel, maar ja dat was in de zomer met mooi weer, en met de auto. Dat is bij jou onderweg wel eens anders. Volhouden en gewoon doorstoempen. Volgens mij kun je volgend jaar meedoen in de Tour Feminin. Marianne Vos zal een geduchte concurrent aan je hebben. Je bent inmiddels ver over de helft dus nog een paar trappen en je bent in Santiago. (Onzin natuurlijk). Maar toch je bent al ver gevorderd. Volhouden en ik hoop dat je nu eens lekker weer hebt onderweg. Dat heb zo langzamerhand wel verdient. Wij gaan mogen tien dagen fietsen. Hier is het 11 graden met hagelbuien om de oren. Dus ook lekker weer. Veel plezier en neus in de wind.
    Groetjes ook van Gerdi

  • 19 Mei 2015 - 23:46

    Marjan Splinter:

    Iedere dag een reep chocola, heerlijk!!!!
    Geniet er maar lekker van, je hebt het verdiend.

    Groet Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 43918

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: