koud en wind - Reisverslag uit Sangüesa, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu koud en wind - Reisverslag uit Sangüesa, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

koud en wind

Blijf op de hoogte en volg Anja

20 Mei 2015 | Spanje, Sangüesa

Ik sla tussendoor op want verbinding valt steeds weg.
Zit inmiddels aan de rode wijn om wifi te kunnen gebruiken......
Al weer dag 3 in Spanje. Iedereen weer bedankt voor de reacties zelfs de zwagers reageren. waar blijft mijn broer.....
Gisteren de regen afgewacht en toen wachten tot de fietsenmaker in Jaca open ging.....10.15 uur. heel normaal hier. Ze sluiten om 14 uur en gaan dan van 17 tot 20 weer open. moet een Hollander aan wennen.
Het werd gelukkig droog en ik kon de fietsenmaker ervan overtuigen dat ik perse nieuwe remblokjes wilde voor. Hij vond ze muy bien of zo iets. misschien is dit mijn laatste fietsen maker die ik vind dus ik hou vol. Toen ook nog wat lucht in de banden en ik kon op stap.
Heb het ommetje gemaakt wat in het boekje stond....kon ook in 12 km langs een N weg. vooruit met de klim geit. gewoon 8.5 km klimmen. Toen afdalen en dan weer zo'n stuk omhoog....en dat om via Jaca naar het Klooster van San Juan de la Pena te gaan.
In het zweet gewerkt. heb nu de hoogte meters geteld en die waren niet minder dan die col. het verhaal gaat dat in dit hele oude klooster eeuwen de heilige graal bewaard is.
Kom ik bij dat klooster....dicht tot half 4. Het was 10 gr op die hoogte us wachten was geen optie. was tijdens een 10 km afdaling al verkleumd.....had alles aan zelfs regen kleding tegen de kou.
Dus verder via de route naar St Cruz.....staat er een hek met linten en ik begreep dat de weg afgesloten zou zijn. terug gaan was geen optie weer 30 km heuvel op en af. gewoon ovet de linten gestapt....ging goed tot bijna in st Cruz...gat in de weg zie foto. en naast dat gat grote stalen pinnen. 2 plankjes lagen klaar. Met het zweet in handen er over heen geschuifeld. Inmiddels begon het weer te miezeren dus gewoon net als de Spanjaarden om 3 uur in een restaurant achter de warme hap. het kost amper wat. Koffie 1 euro wijn 1.80.
Daarna door naar de albergue in st Cilia. Alleen Fransen en een Italiaanse die ik eerder getroffen had. Daar werd voor ons gekookt. niet om te eten. spaghetti met knoflook en ketchup. Daarna vette patat en 2 lapjes varkens filet en een gebakken ei. en inderdaad het dreef in het vet.
Vanmorgen met goed weer vertrokken. Via een drukke N 240 met harde wind langs en groot stuwmeer wat leek op het lac de Serre Poncon.
Die wind.......ik wist dat het kon waaien maar eigenlijk was het niet verantwoord. Ik was blij dat ik een helm op had anders was mijn bril afgewaaid. De wind waaide vanuit een breed dal als een trechter naar de trechter mond. en daar fietste ik. Jan en Raymond kennen de weg hoop dat zij toen zij toen wind mee hadden. heb filmpje gemaakt zijn ik op Fb zetten. Het waait daar zo hard dat alle rotsen helemaal glad en rond zijn. Zie foto.
Iedere vrachtwagen die voorbij ging hield rekening met mij. De bus chauffeur niet. Er is ook een nieuwe snelweg aangelegd.....maar die wordt amper gebruikt. Na het stuwmeer, de embalse de Yesa, zie je dat er nog veel meer aangelegd wordt het is een grote bouwput.
dit was een etappe die wat mij betreft overgeslagen mag worden. Ook als het niet gewaaid had en het zonnetje meer aanwezig was dan was nog steeds de weg vreselijk.
In Yesa een tijdje bij een hele mooie herberg gewacht maar er was niemand. Toen verder via Javier, waar het kasteel het stam slot is van de ex van prinses Irene. een enorme klim en daarna en afdaling met weer die wind. Kramp in de handen van het stuur onder controle houden.
Nu in een herberg voor 5 euro ze worden steeds goedkoper. Met een Fransman en een Spanjaard. De Fransman verstaat nog minder van hem dan ik en ik heb hem op sleeptouw genomen het Internet cafe in. Met Frans red ik me redelijk maar dat Spaans....
Nog een grappig verhaal ik vroeg de weg naar de albergue. een meisje legde het in haar beste Engels uit en het stadje is klein dus ik was er wel gekomen, maar haar vader wilde mij perse brengen dus die haalde de auto op en reed met de hele familie 5 straten voor mij uit. tot de herberg. Het leven van een pelgrim is hier niet slecht en tnt heb ik geen volle herbergen getroffen.
Morgen richting Puenta la Reina in Navarra. Daar zal het druk zijn want de routes komen samen. Dus ik denk dat ik met iets eerder stop in Tiebas.

  • 20 Mei 2015 - 17:11

    Claudia:

    Heb je al achterom gekeken? Een groot applaus voor je prestatie!
    Groet Claudia

  • 20 Mei 2015 - 18:47

    Jan En Janny:

    Een Drie dubbel applaus voor jou Anja.
    Wat je tot dusver allemaal gepresteerd hebt ,GEWELDIG.
    Wat eng zeg die plankjes over dat gat.
    We vinden je een super girl.
    liefs J en J


  • 20 Mei 2015 - 19:06

    Adi:

    Anja, Ik sluit me aan bij de vorige mailers. Ongelooflijk wat je doet. Ik wens je nog een voorspoedige reis en hopelijk nog leuke ontmoetingen. Gr. Adi

  • 20 Mei 2015 - 21:19

    Auke:

    Wat een avontuur. Je hebt het overleefd. Op zo'n drukke N-weg rijden (en geen alternatief uit het dal) kan een verschrikking zijn, zeker ook met die wind. 1 keer meegemaakt in de avondspits aan het Gardameer. Vrachtwagen die op minder dan een halve meter je passeert omdat hij ook niet op de andere kant van de weg kan rijden. Was blij dat ik ervan af kon gaan. Zo op de kaart te zien hoef jij gelukkig ook niet meer op die drukke N-weg te rijden.
    Las laatst nog eens het verhaal van mijn oud collega en wat hem vooral opviel was dat de Spanjaarden zeer behulpzaam zijn en dat de pelgrimstocht heel belangrijk is voor hun. Klopt dus wel met jouw verhaal.
    Ik dacht dat het crisis was in Spanje, maar die fietsenmaker wou niet eens geld aan je verdienen :-). Geeft wel het goede karakter aan.

    Groet, Auke

    PS. Kijk nog eens bij de reacties van jouw verhaal "spektakel".

  • 20 Mei 2015 - 22:50

    Albert:

    Lieve Anja,
    Ik zal nu maar eens onder mijn eigen naam reageren, want je mist reacties van je broer.
    Natuurlijk volg ik je reisavonturen regelmatig. Ik vind het heel dapper dat je alleen het avontuur aangaat. Je moet steeds alleen beslissen en als je eens een moeilijk moment hebt moet je het helemaal alleen verwerken. Dat lijkt mij het moeilijkste van de hele reis. Dus als ik nog eens te voet of met de fiets op reis ga, dan waarschijnlijk niet alleen.
    Ik steeds maar denken dat Spanje heel warm, zonnig, droog en dor is, maar zo te lezen regent en waait het ook wel eens en is het soms aardig koud in de bergen.
    Met de finish bijna in zicht zal het weer vast wel beter worden. Hoeveel honderden km is het nog?
    Anja veel succes en genieten op het laatste stuk naar het westen.

    Gr. Albert

  • 20 Mei 2015 - 22:51

    Geertje:

    Anja, vanavond hadden we koorreptitie en zongen we het volgende lied: ik moest toen aan je denken, nu lees ik net je verslag en denk, vlak voor Pinksteren, ik schrijf het voor je op :
    Als de wind waait........
    als de wind waait met vlagen, zo verrassend waait de geest, soms een storm met donderslagen, soms een stem: wees niet bevreesd, soms een vlam ,een vonk van boven ,soms een haard die laait van vuur, soms een lamp die uit kan doven,soms een glans van korte duur.

    soms een wolk, die gul wil geven, schaduw op geblakerd land, soms een zon die hoog verheven, zindert op het mulle zand. bron van lachend levend water, bedding, beek, rivier, fontein, stroom van heil maar even later opgedroogd en weer woestijn.

    als een woord dat weg wil wijzen, richting geeft en ruimte biedt, als een brood ,een vaste spijze, soms even, soms ook niet. soms lijkt geen wind te waaien, alles tevergeefs geweest, totdat weer in lichterlaaie vonkt en vlamt: het vuur, de Geest.................

    de melodie is ook heel mooi, het draagt me verder, hoop dat jij dit ook voelt, soms.........ik wens het je toe.
    de koorrepetities zijn bijna afgelopen, 31 mei nog zingen en dan vakantie tot half augustus. Dan ben jij er weer bij.

    goede reis, geertje


  • 21 Mei 2015 - 09:31

    Giny:

    Het blijft vallen (gelukkig niet letterlijk) en opstaan. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Die contacten onderweg lijkt me geweldig en natuurlijk de uitdagingen, als ze achter de rug zijn. Anja, we gaan zeker een keer die kant op, maar de N-wegen doen we met de camper (we zullen ruim om de fietsers heen gaan) en de heuvels ook. Blijft er waarschijnlijk niet zoveel over om te fietsen. Dan maar wandelen. Je stimuleert ons in ieder geval. Ik vind het nu al jammer dat je verhalen straks eindigen.
    Geniet nog verder!

  • 21 Mei 2015 - 21:59

    Maarten:

    Hoe neem je met goed fatsoen zo'n gat in de weg? Daar bereidt zelfs een studie Toegepaste Gerontologie je niet op voor! Heb je de wind ook wel eens in rug?
    Hou vol, het eindpunt nadert met rasse schreden.
    Hartelijke groet.
    Maarten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 43926

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: