zomer - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu zomer - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

zomer

Blijf op de hoogte en volg Anja

26 Mei 2015 | Spanje, Mansilla de las Mulas

Terwijl ik gisteren mijn verslag zat te typen, stond de Limburgse dame Laura ineens voor mijn neus. daarom mijn verslag wat afgeraffeld om met hen samen te eten.
Laat ik nog eens wat vertellen over de streek waar ik door heen fiets.
Vanaf Burgos ben ik naar een hoogvlakte gegaan tussen 800 en 1000 m. De meseta of Tierra de Campos. Eindeloze hoogvlakten waar ik gisteren een filmpje van op Fb heb gezet. en ik kan mij voorstellen dat het met wind kou regen of hitte niet prettig is om door heen te trekken. I ben nu dan ook heel blij dat ik een fiets heb want het begint eindelijk warm te worden.
Ik heb sinds 2 dagen weer zicht op de bergen. die lagen de rest van de week in dikke bewolking.
De laatste 2 dagen zijn s morgens fris maar de zon krijgt snel kracht. Ik fiets steeds met een groot deel van het wandelpad mee en passeer honderden camino wandelaars. verbrande kuiten, mank lopende mensen in allerlei gradaties. te zware rugzakken .....of geen rugzakken. er schijnt hier een soort transport service te zijn zodat je wel loopt maat de rugzak wordt naar de hostel gebracht.
De natuur is hier al heel ver. De gerst is geel en bloemen staan in volle bloei. ik passeer dorpjes die leven van akkerbouw of de camino. Als wandelaar kan je hier onmogelijk verdwalen of je moet blind zijn. overal grote borden en pijlen. als fietser moet ik uit kijken dat ze mij niet de zelfde weg sturen want mijn route loopt soms wat anders. Dit in tegenstelling tot de Spanjaarden en Italianen die gaan met de MTB dezelfde wandel route. Zoals bijv Sergio......en nee Albert wordt geen familie hij is begin 30. ben hem ook kwijt sinds gister avond.
Die meseta is voor wandelaars Vlgs mij wel 200 km lang. ik fiets daar doe in dik 2 dagen overheen. heb nog steeds geluk met het weer, de wind blijft gunstig.
Ging ik gisteren als een speer vandaag wilde ik het rustiger aan doen.
En hierna had ik een heel verslag maar de verbinding viel weer uit alles weg.....
daar om sla ik ook zo vaak op....
Vandaag dus rustig beginnen en een stuk van een oude Romeinse weg gefietst la Parva . De meseta gaat gewoon door eindeloze hoogvlakte met soms een zielig boompje.
Samen met een Braziliaan een stuk op gefietst en later kwam ik Laura nog weer tegen. Uiteindelijk toch nog 75 km gefietst.
Ik blijk nu ik last van de wantsen te hebben
bedbugs.....allemaal bultjes die nog niet jeuken.
terwijl ik mijn eigen laken sloop eslaapzak gebruik.
En weer is een stuk van mijn verhaal weg.
Zit in een echte herberg compleet met een hospitalero die de voeten verzorgd. Weer 16 pets op een zaal...ik verheug me op de nacht. nu ook de eerste Nederlandse fietser hier.
Morgen op tijd naar Leon vertrekken en ik hoop daar dan een hotel of zo te vinden of weer iets van een klooster waar ik single kan slapen.
Daarna gaat de wind weer naar west draaien dus wordt het weer lastiger fietsen. Nog 1 makkelijke etappe tot Astorga en daarna moet ik dat Ijzeren kruis te lijf.

  • 26 Mei 2015 - 18:26

    Gerdi:

    We zitten nu in Meppen,Altstad hotel boven een konditorei,die hoort erbij en daar gaan we morgen ook reikhalzend uitkijkend ontbijten!

  • 26 Mei 2015 - 18:47

    Geertje:

    Anja, ik denk dat een reisboek over deze tocht niet informatiever zal zijn ,dan wat jij allemaal beschrijft, je kunt het straks wel gaan uitgeven, je verhalen en ervaringen. De veranderingen in het landschap blijven me verbazen. En dat je soms even thuis wilt zijn, begrijp ik ook wel. Maar zoals de meesten zeggen: dit is nu, later ga je hier in Zwolle weer verder, nu nog deze reis afmaken, en daar kun je je verdere leven op teren!
    hart. groet

  • 26 Mei 2015 - 18:59

    Woudy:

    Hoi Anja net even je laatste verhalen gelezen Afgelopen weekend hebben we gekampeerd in Dalfsen met de groep vd kerk. Heerlijk genoten zondag van het zonnige weer. BJ is weer beter vandaag weer naar het werk gegaan. Leuk dat je nu meer pelgrims tegenkomt het geeft toch een gevoel van verbondenheid. De jongens moeten zo voetballen voor het Zwols kampioenschap. Ik ben benieuwd hoe het gaat het is alweer een tijdje geleden dat ze een bal hebben aangeraakt. Heel veel suc6 en sterkte met het fietsen. Het gaat je lukken. Begrijpelijk dat je weer verlangt naar huis maar probeer te genieten het is zo weer voorbij. En thuis wacht weer het werk:). Liefs Woudy

  • 26 Mei 2015 - 21:25

    Gerdi:

    Heb nog even je verslag gelezen want het stopte straks ineens.zie dat ook mijn verhaaltje maar twee regels heeft terwijl ik iets van tien had staan.
    Die wantsen lijken me jeukerig,aan het eind schrijf je het ijzeren kruis telijf te gaan en leg ik al een verband maar wandluis is geloof ik iets anders dan schaamluis.
    Wat doe je hier tegen trouwens,ja ze zitten in de matrassen en komen juist ook voor bij hele schone mensen heb ik begrepen alhoewel luchten ook belangrijk is!
    Doen ze vast niet zo vaak daar

  • 26 Mei 2015 - 22:18

    Auke:

    Hoi Anja,
    Je had gisteren een klein heimwee dipje (en dan vooral naar je eigen bed denk ik), maar vandaag ging het weer crescendo. Mooi dat je wind mee hebt, want weinig beschutting op de Spaanse hoogvlakte.
    Het voordeel van je vroege vertrek is wel dat de natuur nog mooi is. 2 maand later en het is een dorre boel.
    Voor de medelezers: Ijzeren kruis is Cruz de Ferro. Ligt op 1500 m dus vandaar dat Anja het te lijf moet gaan. Voor de rest vertel ik niks. Zeg maar een cliffhanger.
    Gea's reactie was mooi, je doet de camino maar 1 keer dus geniet van het laatste deel.
    Groetjes, Auke

  • 26 Mei 2015 - 23:47

    Els:

    Hoi Anja,
    Wat knap en sterk dat je al zover bent. Mooie reis verhalen om te lezen met al die ervaringen die je op doet met zoveel verschillende mensen die je tegen komt. Vandaag je reisverhalen van de laatste week gelezen. Ik lees veel ups en wat downs, kan mij wel voorstellen dat jij je eigen bed wel eens mist met name slapend op een slaapzaal met 8 ( snurkende) personen. Voordeel is dat je de komende weken beter weer in het vooruit zicht hebt volgens de weerberichten.
    Ben zelf net terug na ruim een week vakantie. Ook in Duisland was het koud ondanks de zon overdag, de luchttemperatuur is nog laag en ' s nachts regen. Wel genoten en plezier gehad.
    Anja ik wens je veel succes en plezier en dat je nog veel gezellige personen tegen komt.

  • 27 Mei 2015 - 00:20

    Carlijn:

    Lieve Anja,

    Zo, ik ben weer helemaal bijgelezen, wat beschrijf je alles toch mooi! Ik kan me voorstellen dat je graag weer een kamer voor jezelf wilt zodat je even bij kunt tanken, ik hoop dat je snel een mooie kamer zult vinden...
    En wat ben je al ver zeg! Auke zijn uitleg over de Cruz de Ferro was mooi duidelijk, wat een hoogte... Sterkte ermee... Maar je kunt het want je bent al heel ver gekomen!
    Ik hoop dat het wat zonniger en warmer wordt (niet te natuurlijk) op je reis, ik las net dat hier de wat meer zomerse temperaturen vanaf volgende week woensdag komen (20-25 graden), dus ik hoop dat Spanje ook wat aangenamer wordt en dat de wind af zal nemen...
    Ik hoop dat je ondanks het niet echt geweldige weer toch wat kunt genieten van je reis en wat mijn tantes al in vorige berichten schreven daar sluit ik me bij aan: geniet van je laatste stuk, ga niet te snel naar huis, dan zit je zo weer in het dagelijkse ritme terwijl je hier wel even van moet afkicken lijkt mij... Dus neem de tijd... Gun jezelf een minivakantie als je je einddoel bereikt hebt... Je hebt het verdiend!
    Nog een update vanuit Tolbert: Kian mag komende zaterdag proefzwemmen bij Nienoord, al om 7.30 uur, dus dat wordt vroeg richting zwembad... Kristian gaat komende vrijdag afzwemmen voor A om 17.30 uur, dat is een betere tijd! Kian is net gewisseld van een zwemjuf naar een zwemmeester, want bij de juf deed hij niet zo zijn best en de meester die is wat strenger, maar toch vindt Kian hem geweldig want hij laat kinderen na de les salto's maken, dan smijt hij ze zo over de kop door het zwembad... En hij roept na de les: "Wie het laatste uit het bad is is een MEISJE!!" Nou, dat vindt Kian superlollig, maar een meisje wil hij niet zijn, dus hij komt als een speer dat zwembad uit!
    Marin heeft afgelopen vrijdag haar eerste wendag gehad op de basisschool. Ze vond het leuk, maar ook spannend, maar ze deed wel leuk mee (ik mocht er deze eerste keer bij blijven). Ze mag in juni elke vrijdagochtend meedraaien... Maar dan dus zonder mij, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat... Morgen moet ze voor de allerlaatste keer naar het consultatiebureau (oftewel het consternatiebureau), dan krijgt ze haar laatste prikje... Weer een periode afgesloten...
    De pinksterkermis is weer achter de rug en de kids hebben genoten, vooral van de helicopters (dat je door aan de hendel te trekken de lucht in gaat). Ze konden er niet genoeg van krijgen. Renko is nog met papa in een heel hoog ding gegaan, ze hadden bovenin mooi uitzicht en na een paar rondjes draaien om de omgeving mooi te kunnen zien vielen ze 90 m in vrije val naar beneden... Ze vonden het allebei meevallen... Mama en mijn schoonmoeder Pia hebben het vanuit de tuin kunnen bekijken, want dat ding was zo hoog dat je 'm vanuit de Frans Halsstraat kon zien. Ik belde dat ze omhoog gingen en vanuit de tuin hebben ze mee kunnen kijken...
    Dit waren mijn nieuwtjes wel even... Succes op de Cruz de Ferro! You can do it!!!

    Liefs van Carlijn.

  • 27 Mei 2015 - 23:47

    Marjan Splinter:

    Hoi Anja,

    Calamine lotion schijnt te helpen tegen de jeuk van bedwantsen, of goed wassen met water en zeep en steroïden. Ik heb het even voor je gegoogled. Het lijkt me niet fijn.
    Leuk om te lezen dat je steeds vaker andere pelgrims ontmoet en dezelfde mensen tegen komt. En ik kan me ook goed inleven in het feit dat je soms naar huis verlangt. Maar lieve Anja je bent al zover gekomen, dit laatste stukje moet je nog even volhouden.
    Gelukkig is het zonniger geworden, dat heeft vast een goede invloed op je humeur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 43923

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: