Lier en Mechelen. Pareltjes in Vlaanderen - Reisverslag uit Mechelen, België van Anja Dijken - WaarBenJij.nu Lier en Mechelen. Pareltjes in Vlaanderen - Reisverslag uit Mechelen, België van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

Lier en Mechelen. Pareltjes in Vlaanderen

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

12 September 2017 | België, Mechelen

Vanuit Zoersel met een waterig zonnetje vertrokken, het beloofde mooie weer was niet in beeld.
De route voerde door veeteelt gebieden en langs de Nete. De Nete is een kleine strakgetrokken rivier. Lijkt op een kanaal en werd af en toe bevaren.
Je kan zien dat er geen regels zijn voor bouwen, dat is positief ( prachtige stijlvolle strakke huizen) en negatief ( wanstaltige soort moderne kastelen met dito torenkamers). Ieder voordeel heb zijn nadeel dus.
Amper in Lier gearriveerd, waar allerlei moois op mijn programma stond, barstte de hemel open. Met donder en geweld kwam het naar beneden. Op een terras met warmtelampen 2 uur gewacht op beter weer. Daarna nog naar een Begijnenhof gegaan en wat rond gedwaald in vroegere jaren. De waard van de jeugdherberg vertelde dat de hofjes zijn ontstaan doordat edele dames, die wachten op terugkeer van hun ridders uit Jeruzalem ( kruistochten), samen gingen wonen. Naast de huisjes namen ze ook een stukje tuin, tegen de verveling, want het kon jaren duren voor de kruisridder terug keerde. Of dit verhaal juist is weet ik niet maar vond het een leuk verhaal.
Van Lier naar Mechelen was een eitje, de wind was uit de lucht, de zon scheen dus fluitend verder.
In de Grote kerk van St Rombout een stempel gehaald. En vervolgens werd er mij spontaan een rondleiding aangeboden door een aardige man. Gepensioneerd leraar met grote interesse voor de geschiedenis. En die deelt hij graag. Omdat de koster hem kent mochten we overal in en achter( ook achter het altaar!) en kreeg ik uitleg over de geschiedenis van de kerk.
De aartsbisschop ( de 21e nu al) van België zetelt hier. En de allereerste was Granvelle, een handlanger van Filips de 2e. (Die van die Spanjaarden en de 80 jarige oorlog).
En daar tussen in gebeurden nog allerlei andere dingen in de Nederlanden en Vlaanderen. teveel om terug te kunnen vertellen.
Na 2 uur was er geen tijd meer voor de 538 treden van de toren
Inmiddels zit ik weer in de jeugdherberg. Die van afgelopen nacht werd gerund door vrijwilligers. Annie en Raymond waren 76 en 74 jaar en deden het al 40 jaar. Persoonlijke aandacht en heerlijk eten daar.
Deze is duidelijk minder sfeervol. Hier ben je geen unieke passant die voorbij komt.
Het raam zit aan het spoor dus de oordopjes maar in.
Morgen weer verder, 65 km staat er op het programma. Naar Geraardsbergen, waar de beroemde muur uit de ronde van Vlaanderen ligt.
Knie voel ik amper, maar ik hou me nog een dag in.

• 12 September 2017 - 21:07

Wijnand:

Hoi Anja, mooie route, heb ik een paar jaar geleden ook gefietst, tot in Frankrijk. Ik ben toen richting Luxemburg gegaan. Groetjes en veel plezier!
    Wijnand

• 12 September 2017 - 21:17

Carla:

Ha Anja
    Je hebt de borrelclub verlaten, goed besluit, nu ben je helemaal los. We houden je op de hoogte van belangrijke gebeurtenissen.geniet van je reis. Leef met je mee.

• 12 September 2017 - 22:58

Janny:

Leuk verslag en fijn dat het zo goed gaat.Je komt volgens mij ook op deze route ergens in Frankrijk bij een kerk/kathedraal met een labyrint.Het labyrint in Nietapster bos is daar naar gemaakt.
    Alvast goede fietsdag morgen maar eerst maar lekker slapen.

• 13 September 2017 - 16:11

Gerdi:

Wat zul je genieten, zo rustig voortfietsend over s,Heeren wegen.
    Zou zo nog een stuk met je mee willen fietsen en wie weet gaan we volgend jaar wel een rondje.
    Dat via Luxemburg terug spreekt me wel aan.
    Gelukkig redelijk weer, had je vandaag veel hinder van de storm?
    Fijn dat de knie het weer netjes doet, wij van Dijkens zijn niet voor een gat te vangen toch!
    Wist je dat broer Albert in Italië door de sneeuw ploetert op z,n mountain bike?
    Liefs van ons, Gerdi