Eindelijk, bergen in zicht. - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu Eindelijk, bergen in zicht. - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

Eindelijk, bergen in zicht.

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

07 Oktober 2017 | Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

Zaterdag 7 oktober.
voortijdig uit Dax vertrokken, de stad vonden we niet bijzonder en de camping met minstens 100 campers, bevond zich midden in een bos met eiken. Met als gevolg dat we voortdurend schrokken van vallende eikels op de daken.
15 km verderop op een camperplek gaan staan, bleek de plaatselijke petanque vereniging te zijn. De heren (geen dames in de competitie) speelden serieus. En zelfs een derde helft in het club gebouw.
Maar verder lekker rustig en een mooi gebied om met honden te lopen.
Vanuit de camperplek ben ik vanochtend op de fiets gestapt om 10 km verderop de route bij Peyrehorade weer op te pakken.
Het waren prachtige km's naar Oloron st Marie. Al bij Peyrehorade met zicht op de Pyreneeën. Eerst nog mist in het dal maar rond het middaguur kon de korte broek weer aan.
Het klooster bij Sorbe-l Abbaye nog bekeken en ook nog weer diverse kerken binnengewipt.
En halverwege de dag rondgefietst in de streek waar de 3 musketiers vandaan kwamen.
Onderweg prachtige oude dorpen en stadjes die eigenlijk meer tijd vroegen maar je kan niet alles doen op een dag.
Ik slaap in de pelgrimsherberg waar ik 2,5 jaar geleden ook was. Toen met 8 personen en nu ben ik alleen.
Oloron st Marie bestaat uit meerdere dorpen die samen 1 stad vormen.
In het hoge dorp St Croix, belandde ik zomaar in een volksfeest met muziek en dans en regionale lekkernijen.
Bijzondere instrumenten, klonk wat middeleeuws en mooie zang erbij. Onverstaanbaar, misschien Baskisch?
Lekkere kaasjes gekocht en de wijn laten staan. Past echt niet meer in de fietstas. Ik heb de voortassen eraf, nu ik geen tent en matje meer gebruik.
Morgen die berg op. Misschien in 2 delen zoals ook de vorige keer. Maar eerst de kathedraal bekijken die heb ik de vorige keer laten schieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 43914

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: