Naar huis - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu Naar huis - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

Naar huis

Blijf op de hoogte en volg Anja

03 Juni 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Vanmorgen een hoop geregeld.., fiets via Ups terug voor 100 euro incl 10 kg bagage. Toen naar de mis om het befaamde wierookvat te zien zwaaien en Jacobus te omhelzen. Dat vat zwaait alleen maar als er betaald wordt......dat wist ik dus niet. beetje commercieel. Een groep Zwitsers heeft betaald bleek tijdens het voorlezen van de landen die vandaag aanwezig waren. De namen worden niet genoemd maar wel de landen en ook waar gestart is. Heb ergens Holland voorbij horen komen. Voor de mis moesten we oefenen met een non die zelf prachtig kon zingen. Ik heb wat geneuried, gaat om het idee. zat er al vroeg want had gehoord dat het heel druk is. mooi gevoel hoor om daar met allemaal lot genoten te zitten. Weer vielen al die jongeren mij op. grote groepen Engelsen ook. Ik zat naast een Spaanse jongen die af en toe wat vertaalde. Tijdens de collecte en het wierook vat zwaaien trok het orgel echt alle registers open. ik zat precies tussen die pijpen in. kippenvel hoor.
En dan dat zwaaien. ik heb het filmpje op Fb staan ga kijken of het op dit blog nu ook lukt.
Na de mis op zoek naar bus station. En ineens wist ik het zeker ik wil nu echt naar huis. Zou morgen ook weer een nieuw hotel moeten zoeken en ben wel klaar met verkassen. Ga met eurolines terug. Wel uren in de bus maar anders sta ik over 5 uur Bijke weer uit te laten. Kom vrijdag avond aan in Amsterdam. Helaas Karen zit in Griekenland, anders had ik daar onderdak gezocht. Mag van Merijn nog niet thuis komen. Er moet nog een finale Champions League gekeken worden met de jongens.
Mijn fiets komt dinsdag dus kan ook een paar dagen niet fietsen.
Goed voor het zere randje , denk dat ik daar nooit eelt krijg.
Wat heeft het mij gebracht? En heb ik gevonden wat ik zocht?
Eigenlijk ben ik niet zo zoekende, misschien een andere baan, zodat ik wat met mijn studie kan doen. Verder ben ik niet echt voor verrassingen komen te staan. Misschien de sportieve kant?
En waar ik van te voren bang voor was, bleek ook mijn grootste hobbel te zijn. Ik word echt heel vervelend van slecht weer in combinatie met alleen zijn. Heerlijk om alleen te fietsen, ook heerlijk om een paar dagen alleen maar in de Tabac of supermarkt een praatje te maken maar dat moet geen 5 dagen duren en het moet zeker niet gaan regenen. Een mooi weer fietser dus.
Het stuk in Spanje zou ik niet weer gaan fiertsen, Frankrijk misschien wel.
Voor ik aan deze tocht begon had ik wat romantische verwachtingen, met de voeten in een beekje onderweg, samen aan grote tafels eten, onderweg fietsen met anderen. Dat viel toch tegen, misschien ben ik net te vroeg vertrokken, het weer in Frankrijk was wat instabiel, en misschien hebben wandelaars daar betere ervaringen mee. Wie zal het zeggen.
Geen enkel probleem met de fiets gehad, kon zelfs de ketting wax uitdelen. Lichamelijk ook niet. gisteren voor het eerst wat stijve bovenbeen spieren. nooit spierpijn gehad, maar dat heb ik ook nooit behalve als je mij over een blokken terrein in de bergen laat lopen. Dan gaat alles in de angst stand en heb ik een week spierpijn .
Dit was dan het eind van de reis en het eind van een blog. Voor mij een uitlaat klep en om te delen in de mooie en minder mooie dingen.
Bedankt daarvoor.
Anja
Sorry ik krijg er geen foto of video op. zet ze op Fb.

  • 03 Juni 2015 - 18:54

    Jojanneke:

    He Anja!

    Ik heb met veel plezier je blog en prachtige foto's bekeken. Echt knap van je dat je de hele reis nu hebt afgerond. Respect! Ik doe het je niet na. Een hele fijne reis naar huis in ieder geval.

    Groetjes

    Jo & co.

  • 03 Juni 2015 - 19:32

    Jan Hollegien:

    Hoi Anja,
    Proficiat met je oorkonde, heb je ook zo'n mooie latijnse naam?
    Klasse hoor, in je eentje zo'n tocht maken (had ik het toch gemakkelijker).
    Pfffff, ben ook blij dat je fiets het heeft gehouden....;-).
    Nog bedankt voor je blog, heb de tocht heerlijk meegefiets (nou ja, bij wijze van...)
    Nou rustig op huis aan en we spreken elkaar binnenkort wel.
    Groetjes,
    Jan Hollegien

  • 03 Juni 2015 - 19:45

    Geesje Oelius:

    Hoi Anja. Gefeliciteerd met deze bijzondere prestatie. Knap dat je het zo snel gedaan hebt. Voor mijn gevoel hebben we nog maar heel kort geleden koffie gedronken voor jouw vertrek. En nu ga je al bijna weer terug. Ik ben trots op je! Heb niet alle verhalen gelezen hoor, maar je schrijft leuk

  • 03 Juni 2015 - 20:52

    Cathy:

    hoi Anja

    Respect hoor en gefeliciteerd dat je t gehaald hebt. Fijne terug reis gewenst
    Ik vond het leuk om je te volgen en ik zal om me heen kijken of ik een andere baan voor je zie!

    Hartelijke groet van Cathy

  • 03 Juni 2015 - 20:54

    Gerdi:

    Welkom thuis,je zet de eindsprint in heb ik begrepen,altijd goed je gevoel te volgen!
    Van die bustocht zul je helemaal stijve spieren krijgen,ik had na een dag niet meer fietsen pas echt spierpijn en was zo stijf als een plank.
    Had van Merijn begrepen dat je zondag thuis zou komen met de trein,dus anders.
    Weet je al welke tijd je in Amsterdam arriveerd,misschien kun je Laurens bellen,hij moet wel werken maar weet niet welke dienst hij heeft.
    Sterkte met terug gaan en Santiago en alles wat het je gebracht heeft los te laten,weer thuis is heerlijk!
    Liefs Gerdi

  • 03 Juni 2015 - 21:14

    Albert:

    Hoi Anja. Gisteren heb ik het verslag gemist. Nu lees ik dat je gisteren bent aangekomen. Van harte gefeliciteerd met het volbrengen van je doel. Vooral het alleen reizen vind ik een hele prestatie. Als je alleen reist kun je het wel en wee moeilijk delen. Als een bergweg veel steiler is dan verwacht, dan kun je dit achteraf alleen kwijt via de digitale snelweg. En steeds dat uitzoeken waar slaap ik vannacht dat lijkt mij heel vervelende gedachte. En die vervelende beestjes die je oploopt, dat lijkt mij ook geen pretje. Maar de tocht is volbracht, dus nu maar snel naar huis. Begrijpelijk heb je een beetje heimwee. Ik had al allang zware heimwee gehad. Ik hoop dat je thuis de draad weer kunt oppakken en thuis kunt nagenieten van al die ervaringen en belevenissen. Anja bedankt voor al die blogs, zodat wij ook een beetje hebben meegefietst.
    We zullen binnenkort wel eens bijpraten als het jou past.

    Gr Albert.

  • 03 Juni 2015 - 21:49

    Carla T:

    You did it,great Anja. Goede reis terug en alvast weer welkom in Nederland.Het wordt mooi weer....Tot gauw!

  • 03 Juni 2015 - 21:58

    Leontine:

    goed gedaan
    en welkom thuis
    liefs
    leontine

  • 03 Juni 2015 - 22:06

    Claudia:

    Hoi Anja, Erg leuk om mee te lezen & mee te leven. Ik ga je berichten nog missen. Maar je hebt een prachtig verslag gemaakt waar je zo een boekje van zou kunnen maken. Een goede terugreis! Groetjes F & C

  • 03 Juni 2015 - 22:20

    Bertha:

    Hoi zus,

    Je hebt denk ik een goede beslissing genomen, om zo gauw mogelijk weer naar je eigen huisje te gaan.
    Ik lees dat je vrijdagavond nog niet naar huis mag, vanwege een voetbal wedstrijd.
    Merijn heeft vast het huis grondig schoon gemaakt, al thans dat hoop ik voor je.
    De jongens en Bijke zullen blij zijn dat je na zo'n lange tijd weer thuis komt. Al laten ze het misschien niet zo merken. Wim en ik komen gauw een keertje bij je, maar eerst moet je dit weekend tijd voor de jongens en a.s schoondochters hebben. Je hebt heel veel te vertellen.

    We vieren dit jaar onze verjaardag bij Gerdi.
    Jammer dat je er nog niet bent, maar we brengen een toast op je uit.
    Ik wens je een hele goede thuisreis en een behouden vaart.

    Liefs Wim en Bertha


  • 03 Juni 2015 - 23:16

    Marianne:

    Einde van jouw tocht Anja. Ook een beetje het einde van onze tocht. Je liet ons dagelijks meereizen en ik pakte iedere avond even de iPad om de etappe van de dag mee te maken. Dank dat we mee mochten kijken en beleven. TOt ziens in Zwolle!

  • 03 Juni 2015 - 23:37

    Geertje:

    Anja, einddoel gehaald, heel fijn voor je dat het gelukt is. zal ook je verhalen missen. Een goede terugreis en tot ziens,

    geertje

  • 04 Juni 2015 - 10:22

    Laura:

    Anja een fijne thuisreis. We vonden het leuk om jou ontmoet te hebben. Groetjes van de Limburgers.

  • 04 Juni 2015 - 11:09

    Jasmon:

    Ana,

    bedankt voor het delen van je belevenissen

  • 04 Juni 2015 - 20:32

    Raymond En Wil Nagelmaeker:

    Ha Anja, gisteren in verband met Wil haar verjaardag geen tijd gehad om naar je blog te kijken. Mooi dat je het gehaald hebt. Van harte gefeliciteerd met deze prestatie.

    Ik hoop dat je over een paar weken toch nog wat positiever denkt over de tocht en wat het je gebracht heeft. Ik wens je een goede thuisreis. We spreken elkaar.

    Groeten
    Raymond

  • 04 Juni 2015 - 20:52

    Aleth:

    Lieve Anja, WOW!!! Wat een prachtige prestatie heb je neergezet. Gefeliciteerd! Je mag supertrots op jezelf zijn.

    De komende fietstochten maar lekker in het zonnetje doen☺.

    Liefs,
    Aleth en de mannen

  • 05 Juni 2015 - 10:54

    Kitty:

    Anja Welkom Thuis Vandaag!

    Top prestatie

  • 05 Juni 2015 - 13:28

    Anja Van Dijken:

    Raymond ik zie het heel positief hoor, heb niet de indruk will en wekken dat het een negatief avontuur is geworden.
    maar ik heb niet het gevoel dat ik heel erg veranderd ben of iets gezocht heb in mij zelf. Het was gewoon een prachtige tocht en een mooi avontuur.

  • 05 Juni 2015 - 16:05

    Lysan Wiersma:

    Hoi Anja, gefeliciteerd! Wat goed dat je de hele tocht volbracht hebt!
    Ik hoop volgend jaar weer een etappe te lopen vanaf Saint Amand-Montrond.
    Mijn avonturen tot nu toe kun je lezen opP: Lysan op weg naar Santiago.
    Groetjes, Lysan

  • 05 Juni 2015 - 18:03

    Thea En Andre :

    Van harte gefeliciteerd, een geweldige prestatie en welkom weer thuis.
    We zijn blij dat je heelhuids (op de randjes na) je doel het bereikt.
    Hartelijke groet, Thea en André

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 2682
Totaal aantal bezoekers 43830

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: