Van Mézières naar Chartres - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu Van Mézières naar Chartres - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

Van Mézières naar Chartres

Blijf op de hoogte en volg Anja

23 September 2017 | Frankrijk, Chartres

De weersvoorspelling gaf aan dat het 3 dagen stralend weer zou worden, ik werd vrijdagmorgen wakker met regen en tot 14 uur liet de zon zich amper zien.
Kon onmiddellijk aan de afdaling beginnen dus weer koud aan een klim. Pap in de benen maar gelukkig stonden er weinig hobbels op het programma vandaag.
Het landschap is aan het veranderen, meer bos, kastelen en landhuizen en de bieten en mais hebben plaats gemaakt voor paarden. Overal grote weiden met hekken erom heen, maneges, stoeterijen.
De bossen van Rambouillet liggen rechts van mij.
Was heerlijk fietsen zo, met als toetje het kasteel van Maintenon. Een, van oorsprong heel oud,kasteel wat de vrouw van Lodewijk de 14e nieuw leven inblies.
Lodewijk trouwde in het geheim met haar en werd katholiek. En dit zorgde er weer voor dat na enkele jaren protestanten vervolgd werden met als gevolg de vlucht van de hugenoten.
Ik kon de fiets zo door de receptie schuiven en veilig stallen. En toen een aantal kamers bekijken in 17e en 19e eeuwse stijl. Pracht en praal.
Ook een erg mooi aangelegde tuin erbij waar 2 mannen voortdurend de paden met grint aan harkten.
Achter het kasteel had Vauban ( de beroemde architect van heel veel forten en vestingsteden) zich enorm uitgesloofd. Hij wilde een aquaduct aanleggen. Een mega project met een kanaal van 110 km die in de tuinen van Versailles moest uitkomen. 30.000 soldaten en 40 jaar verder bleef het onvoltooid achter.
Er staan nog grote resten achter de tuin.
Vanuit Maintenon volgde ik de rivier de Eure tot Chartres. Helaas niet via een mooi pad maar weer over de gewone weg.
De laatste 6 km gaan wel door parken en de stad zelf.
Dit weekend even rust, Chartres bekijken.
Daarna verder naar Tours.

• 25 September 2017 - 11:33

Gerdi:

Heerlijk even rust voor je, maar misschien ook alweer voorbij nu ik je reisverhalen lees!
    Tours vonden wij indertijd ook een prachtig stadje dus fiets er maar lekker naar toe.
    Wij wachten wel op de verhalen.
    Mooi weer en goede fietstocht.
    Pieter had gisteren een gebroken ketting en werd door een boer weer thuisgebracht.
    Dikke kushandje ons