Een dag met een gouden randje - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu Een dag met een gouden randje - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

Een dag met een gouden randje

Blijf op de hoogte en volg Anja

27 April 2015 | Frankrijk, Vézelay

Gisteren een prachtige Fietsdag van Ligny via Auxerre naar Vezelay. was al op tijd op stap en zat om half 11 aan de koffie in Auxerre. vanwege het dreigend slechte weer op komst durfde ik Auxerre niet te bekijken.was graag een dagje op de camping gebleven.
Via een lang jaagpad van Auxerre tot 12 km voor Vezelay langs de Yonne en Canal du Nivernais gefietst. goed weer ook onderweg.
het Canal is in de19e eeuw aangelegd om transport van goederen naar Parijs mogelijk te maken. Er staan wel 80 sluiswachters huizen, s allemaal hetzelfde, om de hoogte verschillen te overbruggen. allemaal wat in verval geraakt en zo af en toe is er iets toeristisch mee gedaan. boot verhuur etc
vanaf Chatel Censoir ben ik stijgend naar Vezelay gegaan. viel reuze mee in een klein verzet. heb steeds meer versnellingen over aan het eind van de heuvel.
kwam Vezelay binnen juist toen er een grote wandel festijn plaats vond. hele sportieve mensen die een tour Randonnee liepen van Auxerre naar Vezelay. Vlgs mij was dat een hele tippel. fietsen 60 km. denk dat de wandelaars dwars overgestoken waren.
voor het eerst bewonderde blikken voor mij. Want Vezelay binnen fietsen is te doen maar omhoog lopen naar de basiliek met een zware fiets is nog erger.
De pelgrimsherberg gevonden bij de zusters franciscaner.
Om 18 uur naar de mis geweest.
Ik was erg ontroerd door het prachtige zingen van de nonnen en ook een paar broeders of paters. 3 stemmig klonken er liederen, de tranen liepen me over de wangen zooooo mooi. Hemels. Dichter bij God kan je bijna niet komen.
Ik ben niet katholiek en versta de helft niet maar voelde goed waar het om ging.
Bij notre Pere kon ik weer mee komen.
15 zusters en 5 broeders geteld, tijdens de mis in het wit. later de dames in een blauwe werk jurk de mannen in het zwart. Ze wonen hier allemaal.
opvallend vond ik de vrolijkheid van de kloosterlingen. open naar buiten toe. zal met de orde te maken hebben.
heel anders dan in Thoronet, alhoewel de gezangen mij weer bekend in de oren klonken.
vanochtend al vroeg gewekt rond 6 uur door 2, erg religieuze, Franse meisjes van een jaar of 20. zijn begonnen aan een stukje tocht en konden niet goed inschatten hoe veel tijd ze nodig zouden hebben met opstarten. Ze spraken gelukkig Engels evenals een andere dame uit Schotland. uiteindelijk vertrokken de meisjes pas om half 9 nadat wij allen gezegend waren in een kleine kapel voor de Chemin de St Jacques.
ik zit hier nu te wachten tot het iets droger wordt en dan wil ik naar de Nederlands herberg hier 25 km vandaan. morgen beter weer maar de komende 10 dagen instabiel.
Gisteren weigerde de mobiel foto's te maken zodat ik jullie geen beelden kan geven behalve koeien in het zonnetje.
Bon courage zeggen ze hier tot later.

  • 27 April 2015 - 10:21

    Giny:

    Wat is die Blauwe Regen al ver! Bij ons is nog geen bloem te zien.
    Vezelay doet haar naam dus eer aan. Wat een bijzondere ervaringen in deze pelgrimsplaats. Maar goed dat het geen hoogzomer is, als je je zware fiets omhoog moet duwen.
    Goede trip verder. Ik denk dat je nu wel steeds meer pelgrims tegen zult komen.

  • 27 April 2015 - 10:21

    Giny:

    Wat is die Blauwe Regen al ver! Bij ons is nog geen bloem te zien.
    Vezelay doet haar naam dus eer aan. Wat een bijzondere ervaringen in deze pelgrimsplaats. Maar goed dat het geen hoogzomer is, als je je zware fiets omhoog moet duwen.
    Goede trip verder. Ik denk dat je nu wel steeds meer pelgrims tegen zult komen.

  • 27 April 2015 - 12:59

    Geertje:

    Anja, elk jaar ga ik een weekje naar Frankrijk, in de omgeving waar jij nu bent, ook in Vezelay al enkele keren geweest, erg mooi.
    En fietsen langs het canal de Nivernais staat op het to do lijstje van dit jaar, juli a.s.
    Als je het dorpje Tintury tegen komt, daar woont de familie waar ik kom.
    Maar wat fijn, dat je zo geniet van alles wat je meemaakt, prachtige ontmoetingen, hemelse ervaringen, ondanks regen en wind. veel fietsgenot de komende dagen, het is fijn om zo met je mee te leven .Wij hebben hier vandaag Koningsdag. en gelukkig regent het niet! hartelijke groet.

  • 27 April 2015 - 13:32

    Carlijn:

    Wat beschrijf je het allemaal mooi Anja, net alsof we er een beetje bij zijn...
    Fietze maar weer....

    Liefs van de Vieltjes...

  • 27 April 2015 - 14:09

    Gerdi:

    Ik hoor ze zingen,van een ongewoon mooie ontroering zo zuiver en helder!
    Fijn dat je er zo van geniet en tot je laat komen,pakt niemand je ooit meer af.
    Hoe heet de route die je nu fiets,kan ik via Google je volgen zoals op deVennbahn.
    Net TV gekeken,erg mooi de beelden van Koningsdag en Dordrecht is toch wel prachtig!
    Knuffel.Gerdi

  • 28 April 2015 - 01:26

    Caminofrans:

    Ola pelegrinaa,
    Ik geniet telkens van je pragtige verslagen van je reis naar SdC!
    Ik wil je ervoor bedanken :-)
    Gegroet
    Bom Caminho
    Caminofrans

  • 28 April 2015 - 10:05

    Wijnand:

    Hoi Anja,
    Mooi verslag, je bent al een mooi eindje op weg. Ik fiets met je mee ......
    groet, Wijnand

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 43934

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: