Ik ben er - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu Ik ben er - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

Ik ben er

Blijf op de hoogte en volg Anja

02 Juni 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Toch maar doorgefietst, was rond 13 uur op het punt waar ik eigenlijk wilde stoppen. Maar daar was helemaal niets. ook geen herberg zoals ik het boekje stond. Dus de laatste 30 km door gefietst. ik heb meneer Sweerman regelmatig vervloekt. er kwam geen eind aan de klimmetjes. Ze kwamen ook als ze niet genoemd werden. Ik had het eerder gehoord, zelfs van mannen zoals Jan Timmers die de camino in een maand reed, dat de laatste km erg gemeen waren. Dodelijk bijna. Had het gevoel dat mijn hersenen gekookt werden in de helm, dus die heb ik de laatste 10 afgezet. het was inmiddels ook meer dan 30 gr dus dan wil dat wel.
Hoe wegen bouwers hebben kunnen bedenken dat na een heerlijke afdaling gelijk na een bocht de weg 10 % kan stijgen is mij een raadsel. Dus even terug gefietst, versnellingen nu goed en opnieuw die 10 % te lijf. Maar het is me gewoon net te steil. Ik zal hier mijn meerdere in erkennen.
Eerste stuk van vandaag was weer langs een drukke weg, daarna wat meer boeren weggetjes. maar toch nog steeds verkeer die hier ook hard rijden. Gisteren zat er ook een leuk stukje tussen, dan fiets je zo tussen de mesthopen door. Daar kwam ik dat boertje tegen met 2 van die schonkige koeien. Was natuurlijk weer te laat met de juiste foto. Van daag weinig wandelaars gezien die hadden blijkbaar een andere route.
Gisterenavond een paar uur op een plein in het stadje zitten lezen, kwamen er ineens 2 mannen op mij af. gelukkig sprak de een een beetje Engels, bleek dat dit een paar van de oudere MTBers waren. Ik herken ze niet zonder helm. Ze waren verbijsterd dat ik op de fiets uit Holland kwam. Dan stelde hun tocht niet veel voor....
Ik kwam ze vanavond weer tegen in Santiago, toen hebben we elkaar maar eens gefeliciteerd.
En terwijl ik op dat plein zat kwamen er ook tiental vrachtwagens met boomstammen voorbij. Had al wel door dat dat al die eucalyptus bomen waren maar zag vandaag waar ze eindigden.
Of ik in de sauna zat, zo rook het se hele dag. Eucalyptus en dennengeur. helemaal toen de vrachtwagen met boomschors voorbij kwam. Zoals ik in Frankrijk die populieren plantages zag zo heb je hier bossen vol eucalyptus. en ze schijnen niet zo goed voor het ecologische klimaat te zijn.
Rond 17 uur was ik vanmiddag in Santiago. heb gekeken of ik iemand kon vinden voor een foto.
maar helaas dus jullie moeten het doen met de fiets.
Eerst naar het toeristen buro en toen naar de huiskamer van de lage landen. Daar trof ik 2 Nederlandse jongens van 18 die tussen hun examen en de uitslag niet naar de gebruikelijke plaatsen gaan maar een stuk van de camino hebben gelopen. Er zijn hier sowieso heel veel jongeren.
Ik heb mij voor 2 nachten gesetteld in het klooster vlak bij de kathedraal. langer kon niet helaas.
Zojuist met de Limburgers gegeten en eens nagedacht over het vervolg van de vakantie. Ik moet dat bewijs nog halen en morgen om 11 uur in de kathedraal zitten als het wierook vat gezwaaid wordt. geen idee waar de web cam zit.zal ik ook zoeken.
ik moet bedenken hoe mijn fiets terug komt en of ik met de bus naar Finistera zal gaan, of ik daar een nachtje kan blijven, en wanneer en hoe ik terug reis.Dat ga ik morgen ochtend uitzoeken.
Een korte nabeschouwing dan maar?
De contacten in Spanje zijn heel bijzonder. of je een grote familie bent. Spanjaarden zelf zijn behulpzaam, maar ook helemaal ingesteld op de peregrino's. alleen ben je hier als wandelaar nooit. Als fietser kan je wat meer je eigen weg volgen. Door af en toe een hostel of pension te nemen kan je je even terug trekken. De herbergen bieden veel gezelligheid maar dus ook ongemakken zoals de beestjes. En het op onmogelijke tijden opstaan. 6 uur vertrekken is heel normaal en met de hitte van vandaag ook nodig. Als fietser heb je veel minder last van de hitte.
Qua natuur en fiets omgeving vond ik Frankrijk vele malen mooier. De pyreneeën waren prachtig, dat ik toch kan genieten van dat klimmen is mij zelf ook een raadsel. zolang ze maar niet te steil zijn.
6 weken bleken wel genoeg te zijn voor mij.heb regelmatig een heimwee gevoel gehad. zeker door het Veel alleen zijn in de eerste 4 weken. Als ik de mensen die ik de laatste weken tegen ben gekomen eerder had ontmoet was dat gevoel vast anders geweest.
Ik zou nog graag een stukje van de camino in Frankrijk willen wandelen. Wie weet...
Ga nog een poging doen om foto's te plaatsen en anders morgen.

  • 02 Juni 2015 - 23:15

    Colette:

    HOERA !!!!!!
    GEFELICITEERD! !!!

  • 02 Juni 2015 - 23:20

    AUKJE HEKMAN :

    Super gedaan Anja en geniet van je laatste dagen en laat maar weten hoe je terugreis gaat organiseren en wanneer je terug bent!

  • 02 Juni 2015 - 23:42

    Gerdi :

    Superrr,wat een geweldige prestatie!!
    Gefeliciteerd meisje maar ik geloof dat je het zelf nog maar amper kan bevatten.
    Hoezo niemand die een foto kon maken bij aankomst,ik dacht dat het daar wemelde van pelgrims,dus toch niet blijkbaar.
    Slaap maar even heerlijk uit en maak morgen je plan verder.
    Tijd om naar je einddoel te gaan zou nog kunnen qua tijd maar heb je nog puf?
    we zijn trots op je lieverd,welterusten,Pieter en Gerdi

  • 02 Juni 2015 - 23:46

    Mieke:

    hoorde van Janny dat je vandaag al aan zou komen. Gefeliciteerd, wat heb je dat toch vlug gedaan.
    zie je helaas voorlopig niet, we gaan naar oostenrijk voor 4 weken.
    Doei zusje. Mieke

  • 02 Juni 2015 - 23:46

    Freek:

    Anja, fantastisch. Je hebt je camino volbracht.
    En volgens mij ver binnen de geplande tijd.
    Heb je gevonden wat je zocht?
    Heb je jezelf gevonden?
    Kun je nu verder?
    Het is een geweldige prestatie zover in eenzaamheid te reizen, maar je hebt het volbracht.
    We horen te zijner tijd wel je verhalen, als je terug bent, of misschien ook wel niet en hou je ze voor je.
    We hopen in ieder geval voor jou dat deze prestatie jou heeft gebracht wat je er mee wilde bereiken.
    We hebben je logs met aandacht gevolgd en meegeleefd met je positieve en negatieve ervaringen.
    Maar ook voortdurend gedacht: Anja komt er op haar karakter.
    En dat is je gelukt en eigenlijk hebben we daaraan nooit getwijfeld zolang je niet door noodlot getroffen zou worden, en dat is je inderdaad bespaard gebleven.
    Geniet even in Compostella, je hebt tijd genoeg om terug te keren naar de Nederlandse mores.

    Bedankt voor je logs, zo hebben we je veel beter leren kennen.

    Freek en Mariet

  • 03 Juni 2015 - 06:41

    Hans :

    Gefeliciteerd Anja met deze geweldige prestatie, heb genoten van je verhalen.
    Best een beetje jaloers. Ik ben benieuwd naar alle andere verhalen.
    Geniet er van!

  • 03 Juni 2015 - 08:18

    Giny:

    Geweldig, je bent er. Gefeliciteerd! Wel heel apart dat er niemand rondliep voor een foto. Misschien kun je toch vandaag nog op de foto.
    Je bent alweer over de terugreis aan het denken. Ik hoop dat je toch tussendoor rust vindt om te voelen. De emoties komen misschien wel vanochtend in de kathedraal en anders straks thuis. Ik kan me niet voorstellen dat je na zo'n prestatie niets bijzonders voelt.
    Fantastisch wat je gedaan hebt in je eentje. Ik heb genoten van de verhaaltjes en zal ze missen. Wie weet herken ik dingen als we ooit met de camper die kant op gaan.
    Anja, bedankt ook al deed je het voor jezelf.

    Giny.

  • 03 Juni 2015 - 08:29

    Ittie:

    Lieve Anja,

    Ik maak een diepe buiging voor jou.
    Wat een wilskracht en doorzettingsvermogen. En of je nu wel of niet hebt gevonden/beleefd wat je er van had verwacht, deze ervaring neemt niemand je meer af!
    En dan ondanks je geploeter op het laatste deel nog zulke levendige verhalen beschrijven van wie en wat je onderweg tegenkwam. Ik vind het bijzonder. Er zullen veel mensen je belevenissen willen horen als je weer terug bent. Ik ben daar 1 van. Neem je tijd om te genieten nu je je bestemming hebt bereikt.

    H.gr. Ittie

  • 03 Juni 2015 - 08:30

    Auke:

    Anja, van harte gefeliciteerd!!
    Wat een prestatie. Binnen 2 maanden zo'n 3000 km afgelegd en gelukkig ook weinig echte tegenslag gehad.
    De heimwee maakt dat je naar huis wilt, maar waarom zou je je haasten. Wij als lezers zijn nog niet uitgelezen :-)
    Je kunt idd nog naar het eind van de wereld fietsen. Er is daar wel een hotel en de afstand is zo'n 75 km.

  • 03 Juni 2015 - 08:48

    Karen:

    Vanuit een zonnig Grieks eiland: gefeliciteerd!! Je bent er! En wat snel zeg. Vergeet niet ook te genieten hè als je alle praktische zaken hebt geregeld. Tot in NL.

  • 03 Juni 2015 - 09:53

    Claudia:

    Super! Je bent er, wat een prestatie, nu nog even flink de genietstand aanzetten en dan lekker terug naar je jongens en beestjes. Veel plezier nog! Groetjes Claudia

  • 03 Juni 2015 - 10:33

    Corrie:

    Hallo Anja,
    Je bent een kanjer. Gefeliciteerd met deze mijlpaal. Groetjes Corrie

  • 03 Juni 2015 - 10:38

    Riet:

    Fantastisch! Ik neem m'n petje diep voor je af... Hoop dat je gevonden hebt waarnaar je op zoek was, maar misschien komt dat als je thuis bent.
    Geniet nog even van de bijzondere plek waar je nu bent. Ben reuze benieuwd naar je verhalen!

  • 03 Juni 2015 - 10:44

    Maarten:

    Gefeliciteerd Anja! Ga lekker genieten van deze fantastische prestatie. Groet,
    Maarten

  • 03 Juni 2015 - 11:56

    Woudy:

    Geweldig Anja je hebt het gehaald:) wat moest je afzien het laatste stuk maar een doorzetter ben je dat heb je wel bewezen. Geniet er nog even van en suc6 met de terur. Ik zie er weer naar om samen een kop koffie te drinken. Liefs Woudy

  • 03 Juni 2015 - 12:20

    Bertha:

    Lieve zus,

    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Door je wilskracht en doorzettingsvermogen heb je deze fietstocht kunnen doen.
    Ik kan me wel indenken dat je graag naar huis wilt, maar geniet toch nog een paar dagen van de mooie omgeving daar.

    Liefs Wim en Bertha

  • 03 Juni 2015 - 13:52

    Gea:

    Anja,
    Sneller dan we dachten, van harte gefeliciteerd met het bereiken van je doel!!.
    Laat je wat leiden door je gevoel ook al is het handig om een idee te hebben hoe de terugreis wordt.
    Ook dit regel je wel.
    liefs Gé en Gea

  • 03 Juni 2015 - 14:22

    Jaxq:

    Anja, Super gefeliciteerd met jezelf. Dromen uitvoeren door gewoon te gaan per fiets.
    Sta nog even een paar dagen stil. Je bent zoveel onderweg geweest.
    wat een route en een pad.
    Nu nog de bijeenkomst in de kathedraal lijkt mij ook indrukwekkend.
    Blijf genieten
    liefs Jacq

  • 03 Juni 2015 - 19:45

    Marjan Splinter:

    Anja, je bent er! Wat goed, gefeliciteerd! Ik heb veel respect voor je. Geniet nog even van de tijd die je rest, voor je het weet zit je weer in je oude stramien.
    Dus doe vooral nog even wat leuke dingen en GENIET!

    Hartelijke groet Marjan

  • 03 Juni 2015 - 20:16

    Tineke:

    Anja van harte gefeliciteerd met deze prestatie. En een dag eerder dan je dacht, super.
    Geniet nog van de vakantie, voor je het weet zit je weer in het werkritme.

    Liefs van uit Friesland.

  • 03 Juni 2015 - 22:16

    Margo:

    Doel gehaald. Wat een reis, en wat een aankomst. Gefeliciteerd.
    Wel thuis!

  • 03 Juni 2015 - 22:55

    Marianne:

    Je bent er: chapeau!
    We kijken uit naar jou en je verhalen. Geniet nog even daar en misschien nog wel meer als je weer terug bent.
    Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 656
Totaal aantal bezoekers 43961

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: