wind en koud deel 2 - Reisverslag uit Tiebas, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu wind en koud deel 2 - Reisverslag uit Tiebas, Spanje van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

wind en koud deel 2

Blijf op de hoogte en volg Anja

21 Mei 2015 | Spanje, Tiebas

Gisteren na ons bezoek aan het Internet cafe om half 8 naar de mis geweest.
Heb mijn Franse vriend mee genomen want die had nog steeds niet ontdekt wanneer de kerk open zou zijn. wel, alleen tijdens d mis.
En zo heb ik een echte Spaanse mis mee gemaakt in een prachtige Romaanse kerk.Het eerste kwartier was het een soort vraag en antwoord tussen priester en volk. Verder dan Santa en Dios en mucher kwam ik niet. Tijdens dit kwartier bleef het volk maar inlopen en ook gewoon nog even een praatje maken met iemand in de kerk.
Vervolgens ging de priester weg .........wachten.....Durfde ook niet weg te lopen. kon ook niet want er zat inmiddels een man in trainingspak naast mij....En ja hoor een belletje en daar begon de eucharistie.
De priester k on prachtig zingen en de gemeente ook. ineens werden er handen geschud....buon camino.....ik heb maar links en rechts geknikt.
mijn Franse vriend was duidelijk katholiek die begreep het allemaal wel.
Om half 9 stonden we weer buiten.
inmiddels hadden we 2 Spaanse mannen als gezelschap gekregen. Aangezien mijn Spaans net iets verder reikte dan die van de Fransman moest ik de communicatie waar nemen.....Ach zo red ik me best. Frans klinkt al heel vertrouwd wie weet gaat dat met het Spaans ook lukken.
De Spaanse mannen probeerden luidkeels van alles aan mij duidelijk te maken, en toen ik het niet helemaal begreep gingen ze gewoon harder schreeuwen. waar ken ik dat verhaal toch van??
Opvallend is dat mensen hier sowieso luidruchtig zijn. Zeker de mannen.
Vanmorgen vol goede moed op de fiets. die zat na 5 km in de schoenen. Hier kan ik dus niets mee. heb ik 2000 km gefietst en niet gelopen heuvel op....nu sta ik voortdurend naast de fiets. Ik ga nog liever 3 x de Somport doen dan dit. na 50 km en geen café om even op te warmen gestopt. Pauzeren was geen optie met een snijdende wind en donkere luchten om mij heen. Was al op tijd in Tiebas waar ik wist dat een herberg zat.
leuke gastvrouw die eigenlijk Portugees is. ik begrijp nog niet helemaal hoe duur het is en hoe laat het ontbijt is maar we moeten. wel lachen om ons handen en voeten Spaans.
tnt ben ik weer eens de enige.
Morgen Estella bewonderen en afwachten wat het weer doet. Zo ben ik nog wel weken zoet in Spanje voor ik Santiago bereikt heb.

  • 21 Mei 2015 - 19:42

    Marianne:

    Anja, mooi hoor zo'n mis. Wat je niet snapt, daar kan je ook andere zintuigen gebruiken om het te beleven. En wat een ellende die wind. Lekker vanuit het westen, pal tegen. Maar jij bent de bikkel..vergeet dat niet. Diep respect voor jouw prestatie met en in deze tocht!,

  • 21 Mei 2015 - 21:27

    Giny:

    Denken we toch altijd dat we in mei naar Zuid-Frankrijk en Spanje moeten voor het mooie voorjaar. Zo langzamerhand geloof ik dat niet meer. Jij hebt al veel wind en dreigende wolken gehad.
    Als je terug bent, kun je in dienst als een soort doventolk. Met handen en voeten kom je heel ver. Op de fiets ook trouwens. Al helemaal in Noord-Spanje. Met de camper vind ik het al te ver voor een vakantie van een paar weken.
    Hoe ga je eigenlijk terug?
    Groeten uit Emmen.

  • 23 Mei 2015 - 14:48

    Bertha:

    Hoi zus,

    Toch fijn dat je die Franse vriend hebt. Heb je toch wat aanspraak.
    Fietst hij ook nog een stuk met jou mee?

  • 26 Mei 2015 - 23:54

    Carlijn:

    Hahaha, ja dat verhaal klinkt inderdaad bekend... We ken'n wel harder heur!!! Dat riepen Tres en Aleth toen toch?

    Groetjes, Carlijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 43931

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: