Au revoir Frankrijk en Hola Spanje - Reisverslag uit Urdos, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu Au revoir Frankrijk en Hola Spanje - Reisverslag uit Urdos, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

Au revoir Frankrijk en Hola Spanje

Blijf op de hoogte en volg Anja

17 Mei 2015 | Frankrijk, Urdos

Na 1900 km tijd voor een analyse.
Frankrijk is prachtig. Vooral de stukken door de Champagne en Chablis waren heerlijk fietsen met de wind in de rug. Dat ik zo bruin ben is vooral van de eerste 2 weken. Troyes is een mooie stad en Vezelay is ook bijzonder. De Dordogne had prachtige landweggetjes oude stadjes maar ook pittige heuvels.
Sommige steden heb ik vluchtig bekeken en dat geldt ook voor alle kerken. er zitten juweeltjes tussen vooral het glas in lood in Nevers.
Lourdes is een ervaring apart, en misschien heb ik katholiek Nederland wel op z'n ziel getrapt door het een spektakel of poppenkast te noemen. Maar eerlijk waar, de commercie draait daar overuren. ik heb respect voor de mensen die door die heksenketel heen geloven in waarvoor ze echt komen. Nl kracht op doen om verder te gaan in het leven. of misschien ook wel inspiratie door het geloof.
Na Lourdes kwam de rit naar Oloron st Marie. ook een leuke stad maar ik heb de kathedraal maar gelaten voor wat hij is. was weer een ommetje vanmorgen en ik wilde mijn tijd nuttiger besteden.
Als ik het toch over kerken heb: weet iemand het verschil tussen een basiliek en een kathedraal? Heb het gevraagd maar kon het niet goed begrijpen. Heeft te maken met de Paus en de koning die daar wat over te zeggen heeft. ik hoor graag het antwoord.
Van Oloron naar de col de Somport. Twijfel slaat wat toe, kan ik dit wel. Wilde vroeg vertrekken maar bedacht dat ik vergeten was de rem blokjes te vervangen. met hulp van de hospitalero (vrijwilliger van de pelgrims gite of herberg) zijn de achter blokjes vervangen. Voor moet nog maar even kunnen. ik hoop een lieve fietsen maker tegen te komen hiervoor. Heb nl geen tang bij me om de pinnetjes eruit te trekken en de blokjes eruit te schuiven.
Rond half 9 in een heerlijk tempo op stap. Soms een pittig stukje maar meestal erg goed te doen. Om half 2 overleg met mezelf. Nog 15 km en 840 hoogtemeters te gaan. heb er inmiddels 500 opzitten. het moeilijkste stuk komt nog en ik kan niet inschatten hoe lang ik er over ga doen. Tijdens de lunch komt ik een Oostenrijker tegen die al 4 jaar over de wereld fietst. Hij was op zoek naar een route richting der Loire en wilde wel met mij ruilen. Leek mij een slecht plan. Hij een mooi boekje en ik een oude kaart. Dus mocht hij foto's maken uit deel 2. ben overigens aan deel 3 begonnen. De man kwam van de pas en dacht dat het voor mij nog 5 uur fietsen zou zijn voor ik een overnachting zou vinden. Toen wist hij nog niet dat ik een pelgrim ben, I hate pilgrims.... leuk zo'n man en we namen afscheid.
Door wat wandel ervaring in de bergen weet ik dat je eigenlijk voor 4 uur niet meer in die bergen moet rond sjouwen. Het weer slaat vaak later op de dag om en het wordt koud. daarom in het dorp Urdos op zoek naar onderdak. Laat hier nu de mooiste gite staan van mijn hele tocht.voor 15 euro een bed met weggooi linnen. Gemaakt van de zelfde stof als de operatie mutsen en onderbroeken. kon ik fijn mijn laken zak eens wassen.
Ben net even de weg wat gaan verkennen en ben blij met deze beslissing om te blijven. Was het om 2 uur stralend weer nu hangen er weer grauwe wolken om de toppen en lage bewolking op de plek waar ik heen moet. Hoop dat de foto een beeld geeft.
Wat kan ik verder nog melden van de Fransen?
Je drinkt s morgens koffie bij de Tabac, maar om half 11 zitten ook velen aan het bier de wijn of een glaasje met iets oranjes of groens erin.
Wijkverpleegkundigen hebben ze hier ook. soms zelfstandigen. Dan hangt er gewoon een bordje op de deur met Infirmiere. Soms als een bureau. Dan heet het een cabinet Infirmiere.
Postbodes hebben een auto een scooter of een hele luxe elektrisch fiets.
Het ontbijt met de Fransen is geen pretje. Ze soppen hun brood, dik besmeerd met boter en jam in een grote kom koffie of chocolade melk en dan gaat dat al smakkend naar binnen. Ik griezel ervan.
De kussens op de bedden is ook zo'n ding. Van die vreselijke harde rollen waar je een stijve nek van krijgt.
om 12 uur en soms iets later gaat iedereen hier warm eten. Wat dat betreft is het net als vroeger bij ons.
En op straat wordt iedereen begroet met een hand of een kus en ca va? heel normaal. Wij roepen hoi Hoe gaat het.
De pelgrims worden na Vezelay op handen gedragen. Ingerichte herbergen of gites. Zoiets als een berghut tijdens de zomervakantie maar dan luxer en ook goedkoper. Je kan voor 10 tot 15 euro op vertoon van de pelgrims pas er overnachten. soms zijn er hospitaleros aanwezig en koken zij ook. dan ben je iets meer kwijt. Zo rond de 30 euro.
Ik ben al van alles kwijt geraakt, waaronder kilo's. Gerdi kan het jurkje weer wat innemen ;-). geen idee hoeveel kilo maar dingen worden me te groot. waaronder de bh en dat hoefde niet perse. Op advies van Cathy een nieuwe broek gekocht , denk niet dat je zo een bedoelde......maar ik moest een nieuwe elastische broek voor over de fiets broek hebben. zeker in de bergen. Merk dat tijdens afdalen mijn spieren afkoelen en de benen verzuren bij het volgende klimmetje.
Vrees dat de kuiten weer een maatje groter zijn.

Morgen die pas maar eens zien te bedwingen...en afdalen naar Jaca. en dan kijk ik daarna weer verder. Het ziet er naar uit dat het voor de verandering dinsdag eens gaat regenen. Hoe ik mij in het Spaans ga redden weet ik nog niet. Ik ga er van uit dat er dan meer pelgrims bij komen.
Iedereen bedankt voor de support en steun. Nooit geweten dat het zo belangrijk is om wat uit Nederland te lezen, maar ook dat ik mijn verhaal kwijt kan.
Lieve groeten uit Urdos en Hasta la vista.

  • 17 Mei 2015 - 18:48

    Carla:

    Ha Anja
    Wat een geweldige ervaring allemaal. fijn dat je toch doorgegaan bent en je dip weer weggefietst hebt!
    ik heb verschil tussen basiliek en kathedraal even voor je opgezocht.
    In een kathedraal zetelt een bisschop,is belangrijkste kerk van een bisdom en een basiliek is een bepaalde bouwvorm uit de architectuur en het is een eretitel door de paus gegeven vanwege een historische betekenis of omdat het een bedevaartsoord is
    En nu op naar de westkust van Spanje,je kan het!!
    Liefs

  • 17 Mei 2015 - 19:04

    Claudia:

    Hoi Anja,

    Super! Goed bezig! Lourdes, je grote wens, gezien en Spanje bereikt! Heel veel succes! Frank heeft de site van de RKK even doorgezocht voor je... Een basiliek is een eretitel door de paus verleend. (En alleen door de paus mogelijk). Criteria voor een basiliek zijn onder andere oud, bijzonder mooi, als bedevaartplaats bekend zijn en de aanbidding van een odof meerdere heiligen centraal. Een kathedraal is een zetelkerk van een bisschop van een bisdom.
    Hoop dat je hier iets mee kunt. Groetjes Claudia

  • 17 Mei 2015 - 19:05

    Marjan Splinter:

    Ha Anja!
    Meid, wat ben je al ver, ik heb diepe bewondering voor je, echt waar! Ik geniet iedere keer van je verslag en lees sommige passages aan Harry voor, dus die reist ook al lekker met je mee :-)
    Je zult je werk niet missen denk ik, maar wij missen jou wel. Ik ben blij dat je je dip te boven bent gekomen, en dat zonder chocolade ....knap hoor.
    Anja, ik wens je verder nog een behouden tocht en zet 'm op, je bent er bijna!

    Hartelijke groet van Marjan

  • 17 Mei 2015 - 21:23

    Woudy:

    Hoi Anja wat goed dat je ondanks de dips weer de energie vindt om door te gaan. Heerlijk toch dat het je eindelijk lukt om kilo's kwijt te raken, het scheelt ook bergopwaarts. Misschien dat je nu meer pelgrims tegenkomt, leuk hoor die Internationale contacten. Het wil hier maar geen zomer worden. Het was de bedoeling dat BJ mer Pinksteren de med zoe doen met de Roparun maar helaas gaat dit niet lukken. Hij heeft de griep gehad met hoge koorts en heeft teveel energie ingeleverd. Fijn dat het met jou goed gaat je gaat het wel halen. Super hoor:).

  • 17 Mei 2015 - 22:06

    Adi:

    Hoi Anja, elke keer geniet ik van je verhaal. Pet(je) af voor je doorzettingsvermogen. Veel succes met de tocht door de bergen. Hopelijk kom je straks meer mede-pelgrims tegen op je tocht. Mooi filmpje van 'je chateau'. Wie weet kom je er nog eentje tegen!
    Groetjes, Adi

  • 17 Mei 2015 - 22:31

    Joyce Boes:

    Hoi Anja,

    Heerlijk om je belevenissen vanuit Nederland te kunnen volgen. Als ik je verhalen lees zie ik je er zo bij zitten met een wijntje op de camping en natuurlijk een lekker kaasje erbij. Vertellen over de belevenissen van die dag(en) met humor en een beetje zelfspot. Je bent een topper, als jij ergens aan begint dan maak je het ook af, dus die pas morgen dat gaat je zeker lukken (kan nooit zo erg zijn als 5 uur afdalen over van die pokkenblokken, toch?).

    Groetjes,

    Alle Boesjes

  • 17 Mei 2015 - 22:39

    Gerdi:

    Lieve dappere zus,wat ben je een doorzetter en dan nu toch al in de Pyreneen!
    Je mag trots zijn want al heeft het je heel wat zweetdruppels en tranen gekost je bent door gegaan,het doel ligt binnen bereik.
    Met liefde zal ik je jurkje weer innemen maar draag het gewoon als je straks trots door Spanje wilt flaneren,Boef z,n velletje slobbert ook wat maar hij is weer zo tierig.
    Prachtig zoals je nog even een terugblik geeft en hierdoor misschien ook zelf verbaasd bent over dat wat achter je ligt,super zusje!
    Ypie vertelde nog dat ze altijd berg af zich gingen verkleden om niet teveel af te koelen dus heel goed dat nieuwe broekje!
    Ze vertrekken morgen naar Berlijn om terug te fietsen!
    We zijn vandaag met de trein naar Winterswijk geweest en lopend naar de camping de zussen opgezocht,heel gezellig.
    Lekker slapen en met stevige kuiten morgen de bergen weer in,dikke knuffel van ons

  • 17 Mei 2015 - 23:10

    Yvonne :

    Anja: 1900km??? Tje respect voor je dikker wordende kuiten en je doorzettings vermogen

  • 18 Mei 2015 - 10:20

    Tresja:

    Wat een reis! Wij hebben dit weekend in de Achterhoek gefietst en gaan misschien volgend jaar een weekje fietsen in Nederland van B&B naar B&B, maar dat laat zich toch niet helemaal vergelijken:) Hoe gaat het met je Frans? Volgens mij spreek jij een aardig woordje of niet? Leuk om te lezen dat jij het ook niet zo op hebt met een soppig stokbroodje in de chocolademelk/koffie:) Mijn Franse familie doet er gelukkig niet aan! Wel heerlijke kaasjes en wijnen natuurlijk! Heb je erg veel last van spierpijn of inmiddels niet meer? Kom je andere pelgrimgangers tegen? Heel veel succes deze week.Liefs, Tresja

  • 18 Mei 2015 - 12:20

    Gea:

    Hola, que tal? oftewel, hoe gaat het.
    Nou als ik het zo lees moet je wel erg tevreden zijn met wat je al bereikt en gezien hebt!!Super.
    Je zal op dit moment wel je spieren gebruiken, het is nl 12.15,(maandag), succes weer vandaag.
    Wij hebben gisteren een bijzonder concert meegemaakt i.k.v. 700 jr bestaan van de kerk.
    Gregoriaanse zang,lopend door de kerk gezongen, afgewisseld met orgelmuziek, zowel "kerk en kroeg"uit 1500/1600 als supermoderne composities. Daartussendoor gedichten van onze stadsdichter; nou die laatste waren vreselijk vond ik. Viel wat tegen dus, maar ach zijn we van de straat toch?
    En jij bent nu in het "beloofde land" Succes met je Spaans en lekker genieten dus van het betere onderdak. Het fietsen is jouw taak.
    Liefs Gea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 43991

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: