Pareltjes ook natte - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu Pareltjes ook natte - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

Pareltjes ook natte

Blijf op de hoogte en volg Anja

08 Mei 2015 | Frankrijk, Rocamadour

vanuit Uzerche even 3 km klimmen, daar draai ik mijn hand niet meer voor om. Uzerche is de moeite waard om te bekijken maar misschien niet in het hoogseizoen..?
In Lagrauliere aangekomen zat de kerk op slot.Dus naar de Mairie en stempel en sleutel gehaald. Zo werkt dat in Frankrijk.
Prachtige oude kerk waarvan het filmpje op Fb komt. krijg dat allemaal niet op de foto
Omdat ik wel wat lekkers verdiend had na al die weken afzien bij de patisserie 2 taartjes gehaald. Millefieulle (een soort tompouce maar veeeeeeeeeel lekkerder) en tarte pommes.
Achter op de fiets onder het bagagenet gebonden.wat is dat een geweldige uitvinding. Daarna verder glooiende heuvels op en af. bleef flink op hoogte, lekker fietsen. Bruine koeien kastanje bossen en kleine weggetjes.
In Donzenac werd ik overvallen door een bus Lourdes pelgrims uit Nederland, allemaal Syriërs en Irakezen. Had net 1 taartje op.....
Ze vonden me een ware bezienswaardigheid en held dus iedereen wilde op de foto. met en zonder fiets, in groepjes of alleen. Ze maakten ook zoveel herrie dat de ambtenaren uit het raam van de Mairie hingen om te kijken wat er buiten gebeurde.
Die kerk was van buiten zoals alle anderen in de streek. maar van binnen foeilelijk.
Nadat alle pelgrims weer in de bus zaten en ik beloofd heb om voor ze te bidden, kon ik mijn stempel halen en de tocht vervolgen. omdat het makkelijk fietsen was, of ik had goede benen, ben ik via Brive verder gegaan naar Turenne. Het venijn zat duidelijk in de staart en ik had ook niet goed gekeken in het boekje. Nam de moeilijkste route met 8 km klimmen (soms 10%) erin in een brandende zon.... Had toen ook geen versnelling en water meer over. Kreeg onderweg water aangeboden. blijkbaar zagen ze dat ik het zwaar had en een mw belde voor mij voor een slaapplaats. Op naar Turenne.....nog een paar flinke heuvels te gaan en dan naar Chateau de Coutinard. klonk goed in de oren.Toen ik boven in Turenne aan kwam bleek het Chateau weer beneden te liggen. dus die km 8 % weer naar beneden.
Van buiten een prachtig landhuis uit 1800 en nog wat. met een eigenaresse die ook zo oud was. Ze deed mij aan tante Sien denken. Van binnen schone schijn en achterstallig onderhoud. Ik heb een filmpje van mijn kamer op Fb gezet. Vanmorgen bleek dat ik geen foto's mocht maken.....hè jammer.
Een beroerd bed, beroerd ontbijt en door het onweer waren de stoppen door geslagen zodat mijn mobiel ook leeg was. het bleef ook nog regenen zodat al mijn pareltjes van gisteren bijna verdwenen.
Gewacht tot 10 tot het onweer overdreef maar wel met regen vertrokken. De route uit het boekje ging verder boven in Turenne. en omdat ik vind dat je nooit 2 x dezelfde heuvel moet doen heb een alternatief naar Martel gezocht. even geen klimmen maar wel een wat drukkere weg. regen pak aan en uit dat wel helaas.
Martel is een erg mooi oud stadje.Karel van Martel, de grootvader van Karel de Grote, en dan hebben we het over 700 na Chr. heeft hier een kerk gebouwd waar het stadje omheen is gebouwd. viel met mijn neus in een soort dodenherdenking. dat doen ze hier op 8 mei.
Vanaf martel kon de korte broek weer aan en reed ik door een duidelijk ander landschap. Nu eiken en walnoot bomen veel cicades (die maken van die krekel geluiden) en ganzen. en die laatste houden ze hier niet voor de eieren. Het ruikt hier zelfs anders.
Ik keek lang tegen een kalk plateau aan in de buurt van de rivier de Dordogne en nu zit ik er boven op. laatste stuk was even op de tanden bijten en alle verzetjes gebruiken die ik had. En toen reed ik toch door een prachtig dorpje Mayrinhac-le-Francal. Hoop dat het filmpje het goed weer geeft.
Zit nu op een camping voor campers in L'Hospitalet. De eerste de beste camping. Misschien had ik even verder moeten kijken want ik zie geen mede pelgrims en dat is jammer na 2 dagen alleen zijn. (behalve die bus dan)
Morgenvroeg Rocamadour bekijken. ik zit op het plateau boven Rocamadour. Dacht dat het tegen over me zou liggen ...
Het weer blijft instabiel donkere wolken en gerommel en een flinke wind zorgen er voor dat ik niet lekker in de berm kan lunchen. Het schijnt de komende dagen beter te worden maar dat hoor ik al 3 dagen.
Tot later. foto's en filmpjes volgen.
Korte aanvulling om 21 uur. Ook op de camping hiernaast geen mede pelgrims.

  • 08 Mei 2015 - 20:34

    Gerdi:

    Wat heb je weer een paar mooie tochten gemaakt en dan morgen R M.
    Heerlijk die taartjes,wat zul je gesmuld hebben onderweg.
    Toch niet gedeeld met die Lourdes toeristen?
    Vandaag de boot klaargemaakt voor de zomer,de gordijntjes hangen weer en mooi weer dus lekker in een hemdje!
    Maandag al met hulp van Laurens de boot weer overgevaren,de zomer kan beginnen hier.
    Morgen maar eens weer fietsen,oefenen voor de Emsradweg!
    Knuffel,gerdi

  • 08 Mei 2015 - 22:13

    José:

    Hey Anja, wat fantastisch om je verhalen te lezen!
    Heel veel succes, wat een geweldige ervaring.
    Groetjes José

  • 08 Mei 2015 - 22:19

    Marianne:

    Jeetje, wat ben je al ver!
    En het weer wordt inderdaad beter.....eindelijk!
    Het is ongelofelijk zo ver als je al bent. Straks in Noord Spanje kan je gewoon twee weken op een prachtig plekje vlak voor Santiago je reistijd 'volmaken' :)

  • 09 Mei 2015 - 00:06

    Alice Kouwen:

    Tjonge jonge Anja, wat een dag zeg!
    Wat een indrukken allemaal. Ja, jammer dat je alleen bent, dan kan je het niet delen.
    Ik vind je echt een bikkel en je hebt die taartjes dik en dwars verdiend!!!
    Jij hebt mooi de aanhef van elke nieuwe dag op deze blog goed voor elkaar.
    Bij mij blijft en maar 'Monschau' staan.....:(

    Fijne dag morgen!
    Veel liefs van mij.

  • 09 Mei 2015 - 17:34

    Gea:

    Hai lieve zus,
    Al weer 4 weken op weg, en wat voor een weken! Je ziet toch heel wat. Moest wel lachen om die bus pelgrims en jij als bezienswaardigheid. Tja niet veel mensen doen je dit na.
    Jammer dat je niet wat meer kan delen met medepelgrims maar wie weet komt dat straks wel.
    Succes verder en wie weet snel nog ergens zo,n taartje

    liefs Gea

  • 09 Mei 2015 - 18:18

    Mieke:

    Zo zusje, die taartjes zien er heerlijk uit. De foto van de dreigende lucht kon van hier zijn. Vanmiddag wat zon maar nu plenst en waait het. B en W zijn er nu ook en wellicht komt Gerdi nog met Piet.We vervelen ons niet al leveren we niet zu;lke inspanningen als jij. Je komt met een topconditie thuis. Folke zegt dat hij je gaat mailen als je in de Pyreneeen bent want dan heb je steun nodig (denkt hij) voor nu fijne tocht en dikke knuffel van Folke en Mieke uit een regenachtig winterswijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 43935

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: