rustdag - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu rustdag - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

rustdag

Blijf op de hoogte en volg Anja

09 Mei 2015 | Frankrijk, Rocamadour

Nog voor het toeristen gedruis losbarste afgedaald naar Rocamadour. je volgt een weg die blijkbaar al 1000 jaar gelopen is en er staan teksten bij. Zeer religieus allemaal. Zie foto.
De trappen genomen maar niet op de knieën. zoveel boete hoefde ik nu ook weer niet te doen. Ook de zwarte Madonna bekeken. Tja....
In de basiliek zat in een hoek in een soort regisseurs hokje van glas een priester waar je mee kon bidden. Er zat zowaar een heel jong meisje op zo'n kniel bankje. Je kon alles zien maar niet horen. Via de kruisweg weer omhoog geklommen en mezelf op oorknopjes getrakteerd. was ook blij om even met iemand te praten die meer dan alleen Frans spreekt.
Veel meer spannends heb ik niet beleefd.
Kende Rocamadour alleen vanaf de weg aan de overkant en het is wel bijzonder om te zien hoe ze in de rotsen hebben gebouwd. een deel van de kerken is de rots.
eigenlijk vond ik de kerk hier naast de camping veel mooier. Stamt weer uit de tijd toen de pelgrims hier moesten bijkomen van hun barre tocht voor ze verder konden. Dat L'Hospitalet heeft dus te maken met hospitaal maar daar hebben ze er veel meer van in Frankrijk.
in het kerkje staat ook een zwarte Madonna maar iets minder mooi aangekleed. ik heb geen idee of dit een replica is.
Morgen naar Cahors maar ik mag eerst 5 klimmetjes van de categorie 7 % doen. En er staat ook een ommetje in het boekje met extra klimmen.....
Heb vannacht een besluit genomen ik zoek zsm een postkantoor op en stuur ongeveer 6 kilo aan spullen waaronder tent terug. Ik hou erg van kamperen maar na een dag alleen fietsen wil ik graag zo nu en dan aanspraak. En dat hoeft echt niet iedere dag.
En ik kook toch niet....
lees net dat het morgen moederdag is......dan mis ik eens een keer ontbijt op bed.
Ik verblijf hier op een camping met alleen maar campers. het is een soort showroom. Alle soorten en maten. De meeste met een mega schotel en een magnetron etc. opvallend is ook dat iedereen de hele dag binnen zit.

  • 09 Mei 2015 - 20:59

    Giny Kooi:

    Goed besluit om bagage terug te sturen, scheelt heel wat kilo's. Ik kan me voorstellen dat wat contact 's avonds wel prettig is. Je komt jezelf overdag al genoeg tegen.
    Inderdaad morgen moederdag. Ik ga ook niet voor een ontbijt op bed. Lekker aan tafel bevalt me wel zo goed. Ik had 1 wens voor moederdag, een bakje aardbeien voor mij alleen. Bescheiden toch?
    Kennen ze in Frankrijk moederdag?
    Succes met de heuvels!

  • 09 Mei 2015 - 22:44

    Jw:

    Je bent al ver zeg. Voor mij een bekende en geliefde omgeving Martel, Mirandol, rivieren Dordogne en Lot. Die campers en vooral haar 'bewoners' kun je vast wel in een generatie met bepaalde kenmerken benoemen. Het begint met een B. Lijkt een goed plan om met minder ballast richting de Pyreneeën te gaan. Succes!

  • 10 Mei 2015 - 07:53

    Inge:

    Slimme zet om spullen naar huis te sturen als je toch niet kampeert. Zo ga je dadelijk al die heuvels op vliegen.
    Hoop dat de zon je de komende dagen gunstig gezind is.

  • 10 Mei 2015 - 12:20

    Gea:

    Hoi Anja,
    Lekker genieten van je rustdag vandaag( het is inmiddels zondag)En binnenkort dus een stuk lichter verder fietsen.
    Wij nemen vandaag het 1e deel op van een reis die Abraham Kuyper in 1905 uitvoerde. Alleen die ging eerst richting Palestina en verliep wat luxieuzer,nl via koningshoven etc.
    Vanmiddag om 17.00 gaan wij genieten van een optreden van het Roder jongenskoor in een Evensong.

    Gea

  • 10 Mei 2015 - 20:21

    Bertha:

    He is zondagavond 8 uur.
    Wim en ik hebben vanmiddag een eind met Folke en Mieke gefietst.(24 km)
    Voor jou is dat maar een heel klein stukje en dan hebben wij ook nog een mooi fietspad.
    Je hebt groot gelijk dat je veel dingen terug stuurt en wat fitst dat een stuk lichter.
    Het is ook veel gezelliger dat je meer mensen ontmoet en waar je even een babbeltje mee kunt maken.
    Het wordt hier morgen prachtig weer en we genieten volop.
    Ik hoop dat je morgen weer een fijne fietstocht hebt.

    Groetjes, Wim en Bertha

  • 10 Mei 2015 - 20:56

    Woudy:

    Hoi Anja Hopelijk heb je genoten van een dagje rust en weer voldoende energie opgedaan voor het fietsen. Wat jammer dat je weinig pelgrims tegenkomt misschien dat het meer wordt hoe dichter je bin S d C komt. Vandaag heerlijk weer gehad net met de kids en Merijn ge-BBQ. Suc6 morgen weer met fietsen je doel komtssteeds dichterbij. Liefs Woudy

  • 10 Mei 2015 - 21:14

    Gerdi:

    Ha zusje,we vragen ons af of we ooit in Rocamadur zijn geweest,ws vanaf de overkant gezien want het kwam me onbekend voor wat ik op Google heb gezien.
    Vandaag ruim 60 km gefietst door de tuin Drenthe,wat is het hier mooi!
    Christien laat weten dat je heel dicht bij hun zit en ze je best eens tegemoet willen rijden voor een gezellig praatje,ook in nood mag je hun hulp inroepen.
    Zet het wel even in een sms'je, de gegevens.
    Kreeg via een ander Santiagopelgrim door dat het onverstandig zou zijn de tent terug te sturen omdat je straks in de pelgrimsomgeving komt met veel wandelaars.
    Deze gaan voor op fietsers bij een bedje in een herberg!
    Ze vertelde dat ze bij de burgemeester langsgingen om een staanplek voor de tent te vragen als er geen camping was,gesloten of vol.
    Altijd een erf waar je mocht staan en veilig, sorry voor dit bericht want je had net een besluit genomen.
    Slaap er eerst nog maar een nachtje over en denk er morgen uitgerust over na.
    Knuffel van ons

  • 10 Mei 2015 - 21:55

    Tineke:

    Nog een berichtje uit Buitenpost. We hebben vandaag eerst Moederdag gevierd, daarna een eind gefietst met mooi weer. Jij gaat morgen weer verder? Ze voor spellen de eerste dagen mooi weer dat tref je. Dan zou je" misschien"in de tent kunnen. Verder een goede reis en te hopen dat je wat meer aanspraak krijgt.

  • 11 Mei 2015 - 14:22

    Jannes:

    Mooi eind onderweg, Anja. Je komt nu richting Gers. Een departement dat lijkt op Zuid Limburg. Ik ben hier jarenlang met zomervakantie geweest. Mooi en rustig gebied om te fietsen. redelijk heuvelachtig, maar dat moet voor jou geen probleem meer zijn met al zoveel klimkilometers in de benen. Ik blijf je volgen!

  • 12 Mei 2015 - 06:17

    Kitty:

    Beste Anja,
    Moederdag achter de rug. Gisteren gewerkt met pijn in het hart, omdat het zo'n mooi weer is.
    Maar goed alles ziet er stukken beter uit als het mooi weer is. Ik hoop dat jij dat ook steeds meer gaat krijgen nu je al zo ver richting Je einddoel bent. Meis ik heb super veel respect voor je dat je al zo ver gekomen bent . Wat je allemaal al meegemaakt en gezien hebt is nu al erg veel en ik denk dat er nog veel meer moois gaat komen. Ik werd wakker van de Koekkoek en die had ik al een hele tijd niet meer gehoord. Dat doet goed. Wat voor vogels hoor en zie jij allemaal? Ik ben benieuwd.
    Ik lees met veel plezier jouw verslagen en ik hoop dat ik er van nog veel meer te genieten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 43991

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: