leerzame dag deel 2 - Reisverslag uit Varennes-en-Argonne, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu leerzame dag deel 2 - Reisverslag uit Varennes-en-Argonne, Frankrijk van Anja Dijken - WaarBenJij.nu

leerzame dag deel 2

Blijf op de hoogte en volg Anja

21 April 2015 | Frankrijk, Varennes-en-Argonne

onderweg van Dun naar Varennes sur Argonnes een soort Limburgs heuvel landschap door kruist. compleet met zwart bont vee. Friezen of Holsteiners? Dat weet ik dan weer niet. En eindeloze velden met boeren en trekkers. koolzaad en....? dat zal nog moeten groeien. ik fiets over wegen waar maar 1 x per half uur iemand langs komt. Ik zal daar toch iets krijgen...
Ik heb het ommetje naar Montfaucon genomen. wat een ellende toch die 1e WO. Het dorp is helemaal weg en in 6 weken tijd zijn er 16000 soldaten omgekomen. Er staat een enorm soort vrijheidsbeeld. Zie foto. Een lange afdaling was mijn beloning naar Varennes.,waar ook een mega monument staat. sta je bij de een dan kan je de ander zien. Ik ga er van uit dat dit allemaal te maken heeft met die slag bij Verdun.
ik zit in een hotel met een 18 e eeuws uiterlijk. mijn kamer is geweldig.zie foto.
In dit stadje heeft Louis de 14e geprobeerd te ontsnappen aan de opstandelingen. We weten hoe het afgelopen is. Er is hier verder weinig te beleven, beetje vergane glorie.
Morgen op weg naar Chalons sur Champagne. en daarna volgt er een stuk waar 90 km geen winkel of hotel is. Daar zie ik wel een beetje tegen op. zou graag willen kamperen maar de nachten blijven heel koud. overdag minstens 20 gr. Fiets al 2 dagen in korte broek (geen Annie) en t shirt en sandalen.

  • 21 April 2015 - 20:58

    Aukje:

    Hoi Anja,

    Dan eerst maar genieten van de tocht van morgen en vaak doet de geestelijke voorbereiding al veel om de tocht vol te houden. Het is al fijn dat je overdag al zo'n prachtig mooi weer hebt! Zelfs mijn collega's op de HAP vragen hoe het met je gaat...leuk toch! Ze hebben ontzag voor je om dit te doen. Veel plezier en tot de volgende keer!

  • 21 April 2015 - 21:22

    Giny.:

    Komt me bekend voor. Leonie vertelde destijds ook dat ze in Noord-Frankrijk bijna niemand tegenkwam. Ze verbaast zich nu wat ze toen (als 16-jarige) gedurfd heeft. Ze fietste overdag alleen (van Emmen naar Parijs) en trof ons aan het eind van de dag op de volgende camping. Jij zult net als zij tzt gaan beseffen dat het wel heel bijzonder is wat je doet.
    Misschien besef je het onderweg al wel, hoewel praktische zaken wel veel aandacht vragen. Mooi dat je in ieder geval ook van de omgeving weet te genieten. Als er geen hotel is, is er vast wel iemand die jou onderdak wil bieden. Je hebt genoeg levenservaring om in te schatten wie betrouwbaar is. Je komt er wel. Geniet maar eerst van de mooie kamer.

  • 21 April 2015 - 22:28

    Albert:

    Ja Anja, van al die monumenten e.d. van de Eerste WO daar wordt je niet vrolijk van. Ik kan mij van de vakanties herinneren dat ze vochten in de Elzas (Fr)., en Ieper (B) Dus je moet vast nog wel een paar dagen fietsen voordat je de frontlinie gepasseerd bent. GR. Albert en Tineke

  • 22 April 2015 - 17:11

    Gea:

    Hallo Anja,

    Ben benieuwd of je nu nog aan het fietsen bent of al weer een nachtplek hebt gevonden(17.05).
    Succes morgen als je helemaal op jezelf bent aangewezen!!Geeft vast heel veel voldoening maar een leuke ontmoeting kan je ook inspireren en wie weet gebeurt dat.
    Indrukwekkend lijkt me al die oorlogsherinneringen; niet voor niets de Grote Oorlog genoemd.
    liefs Gé en Gea


  • 22 April 2015 - 19:07

    Rita Wierenga:

    Lieve Anja,
    Ik volg je nu ook op de kaart.Wat ben je al ver !!!!! Het is inderdaad een stille omgeving.
    gelukkig dat je overdag een lekkere temperatuur hebt.En nu hopen dat ook de nachten wat warmer worden.Je ziet zo onderweg ook heel wat van de geschiedenis van Frankrijk.Dat zijn de leuke dingen!!!!
    Ook in nederland is het fris,.Ik denk dan ook vaak aan je.Knap dat je al veel "tegenslagjes" overwonnen hebt. Goede reis verder .Ik ben benieuwd naar je volgende belevenissen.
    Liefs Bob en Rita.

Tags: Montfaucon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

In 2015 'langs oude wegen' naar Santiago de Compostella gefietst, nu opnieuw richting Santiago, maar via de Jacobsweg.

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 43964

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 21 Oktober 2017

De Jacobsroute naar Santiago

12 April 2015 - 29 Juni 2015

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: